• Jenny70

3 veckors kattungar börja äta själv??

Har ju haft kattungar förr, men glömmer mellan varven...

Dom är 3 veckor & piper som attans när man kommer upp till dom. Inbillar mej att dom är hungriga. 5 ungar & det är ju inte säkert mamman har så det räcker?

Igår satte jag upp en skål vatten till dom & flera av dom fattade direkt hur det gick till. Trots dom är så små! Det är imponerande...

Hur gamla ska dom va när jag kan ge dom torrfoder? Uppblött till en början, klart.

• Svar på tråden 3 veckors kattungar börja äta själv??
  • EvilBetty

Jag följde med min svägerska och hennes barn och tittade på kattungar igår, då sa tanten som hade dem att hon först hade gett dem välling (tror jag?), och sen välling utblandat med fisk för att vänja dem vid fast mat.

• KickStart

Vi började att ge kattungarna uppblött foder när de var ungefär 3 veckor gamla. Lite till att börja med och sedan ökade vi sakta på med mera.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • PiaMaria

jag har 2 st kattungar som är 5 veckor och igår gav jag dem torrfoder för första gången och då åt den ena.

• LillaFlingan

du kan testa med majsvälling (semper) som är väldigt milt och bra för små kattungemagar som ska lära sig att äta :))
    ta gärna i smör när du kokar vällingen (osaltat), så blir vällingen lite fetare :)

Royal Canin och KMR har ju bra kattungevällingar också, dem rekommenderar jag att du har i laktosfri grädde för att göra den lite fetare också!:))

rå nötfärs är också bra sen när de blir runt 4-5v,
    kokt kycklingfile är också bra.

fisk i sig 'är ok ,men inte särskilt närande för små bebbar, och de ökar inte i vikt av det.. men dem tycker nog om det..
    därför bör du blanda i osaltat smält smör och laktosfri grädde, även mjukost naturell - fetaste sorten - om du ska ge fisk.. :)

• Dundermamman

När jag har kattungar så börjar jag ge dom fast föda vid 3,5 veckas ålder.
    De får då Royal Canin babycat som jag blandar med nötfärs, som jag sjuder i en sil i vattenbad i någon minut.
    När de fått smak på det så brukar jag ge dom rå nötfärs som har varit fryst. Jag fryser färs i små foliepaket.
    Jag avmaskar även kattungarna första gången när den börjar med fast föda!

• Jenny70

Men OJ vilka lyxmiddagar!

Vi har två stora katter & dom får ALDRIG nå´t annat än torrfoder. Trist liv, egentligen...

Är rädd att dom inte går med på att käka tradigt torrfoder om man börjar med att vänja dom vid så´n lyx som nötfärs & kycklingfilé...

Svar på tråden 3 veckors kattungar börja äta själv??