Aborre och gravid
Jag vet att man inte ska äta aborre vid graviditet. Någon som gjort det? Tror ni det är "farligt" att äta i små mängder?
Jag vet att man inte ska äta aborre vid graviditet. Någon som gjort det? Tror ni det är "farligt" att äta i små mängder?
jag åt det då o då med min dotter...men den va rökt...så vet ej om d e samma sak...
tror oxxå man oroar sig o lyssna till alt en gnutta för mkt =)
jag åt det..några gånger..inge fel på min dotter, vad vi vet...=)
så smaka någon enstaka, borde funka... allt är ju farligt
Nej, det är inte farligt att äta det någon enstaka gång under graviditeten. Som vanligt med dessa kostråd så måste man sätta gränserna "ät aldrig" eftersom "någon enstaka gång" sannolikt betyder väldigt olika för oss alla (dvs är det en gång under 1 v eller 1 gång under 1 mån eller en gång under 1 år...)
Rökt abborre. MMMmmmmmm... Vill ha!
Här är en aborrtokig gravid till, bara älskar det, nystekt aborre...mmmm mums!
Är i v 25 och har ätit lite 1 gång, kan bli nån enstaka gång till...man skall nog ta detta med lite sunt förnuft en del av kostråden.
Åt även en salami/brie macka i början av graviditeten på ett säljmöte här på jobbet, innan jag berättat att jag var gravid, och beslutade mig för att äta den, hur farligt kan de små bitarna brie vara egentligen.
Sunt förnuft är mitt råd och att äta det med måtta naturligtvis.
Metylkvicksilver
Ett högt intag av metylkvicksilver under graviditeten kan - utan att påverka modern - skada fostrets nervsystem. Det beror på att nervsystemet under utvecklingsperioden är särskilt känsligt för påverkan. Även under de första levnadsmånaderna fortsätter nervsystemet att utvecklas. I utländska studier har man observerat fördröjd mental och psykomotorisk utveckling hos barn som under fosterperioden utsatts för relativt små mängder metylkvicksilver.
Eftersom metylkvicksilver stannar kvar i kroppen i flera månader är det befogat att även den allra första tiden av graviditeten avstå från sådan fisk som kan innehålla förhöjda halter av detta ämne, därför ges samma kostråd till kvinnor som planerar att skaffa barn snart.
De studier av kvicksilverintaget hos gravida kvinnor som gjorts i Sverige visar att intaget normalt är lägre än vad som visats ge effekter. Eftersom man inte har kunnat fastställa någon intagsnivå där skador helt säkert inte uppkommer avråder Livsmedelsverket från konsumtion av dessa fiskarter närmast före, under och efter graviditeten.
Med andra ord - använd ert eget sunda förnuft.
Själv avstår jag