• Munchkin

Nånn mer som har vetat tidigt (från v 6-7) att de väntar tvillingar?

Jag fick reda på igår på gyn att jag bär på tvillingar! Jag var där för att kolla en cysta jag haft och samtidigt få reda på om allt verkade bra med den tidiga graviditeten (är i v 6). På vul:et kunde de tydligt se två mörknader i livmodern med varsinn ljus gulkropp och en tydlig, tjock skiljevägg. Vad jag undrar är om det finns fler som har vetat så tidigt att de väntar fler än en? Efter vad jag har förstått så är det betydligt vanligare att det "tillverkas" tvillingar än att det föds tvillingar. Ofta vet man kanske inte om det så tidigt som jag gör...Ingen kan ju sia om hur olika graviditeter går, men det vore intressant att höra från andra tvillingmammor.

• Svar på tråden Nånn mer som har vetat tidigt (från v 6-7) att de väntar tvillingar?
  • MeNoLike

jag fick reda på i vecka 5-6 :)

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Mothersong

Vi fick veta i v8 att det var tvillingar, men anade redan efter vul´et i v5 att det var två... Läkaren gjorde stora ögon och tittade närmare skärmen (ungefär som "är det sant") och det var det som gjorde att vi misstänkte att det var två därinne... Plus mitt otroligt starka illamående!!!

~~~Mattis 13/9-06, Knoddarna bf 15/12~~~
  • Munchkin

Mothersong: Jag är också otroligt illamående (från v 5) och min läkare sa också att det kunde bero på att jag väntar tvillingar. De såg bara antydningar på den första ultraljudsapparaten, men jag fick göra en koll med en som var bättre och där syntes det jättetydligt!
    vad kul att höra från er båda att det gått bra!

• MeNoLike

jag mådde också sjukt dåligt var sjukskriven i stort sett hela graviditeten. vart befruktad 14 juli 06 och 25 juli och fram till att jag gjorde ett test den 16 aug så mådde jag illa.. och då när jag gjorde testet så fatta jag ju att det var därför jag mått illa.. så mitt illamående kom tidigt.. fick göra vul för att jag mått så dåligt, jag var orolig att det inte stod rätt till där inne och då visade det sig att det var två :D

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Nettiz K

fick reda på det i vecka 6+4. dock var det svårt att avgöra hjärtverksamhet.
    kollade igen i vecka 8+0. då såg man ett aktivit hjärta och kunde inte avgöra om nr 2 hade hjärta eller ej.
    dock var båda säckarna lika stora
    en eller två veckor senare såg man 1 stark bebis med bra hjärtverksamhet o en tom säck som inte längre växte.

läkaren sa att det är väldigt vanligt med tvillinggraviditeter men att endast ett fåtal överlever utan de "slåss" i magen för vilken tvilling som ska överleva. oftast utvecklas bara den ena.
    enligt honom så är var 8 graviditet en tvillinggraviditet. men endast en väldigt lite del (kommer inte ihåg om det var 1 eller 2 av dem) som fortsätter till att utveckla 2 bebisar.
    att vi märker det oftare nu är för att fler o fler gör vul.

• Lorina

Åkte in pga blödningar och torodde att de skulle bekräfta ett missfall! Men istället hittade de 2 pickande hjärtan!!

Jag var i vecka 7+4 med mina twins!! Om ca 1 vecka fyller tjejerna 3 år!

• mala78

vi såg det i v 5+4, bara 1 hjärta och i v 7+4 såg vi båda hjärtana slå. Är i v 9 nu.

• Topdog

Fick reda på att det var tvillingar i vecka 6+3. Två små räkor med pickande hjärtan. Snart fyller dom 2 år...

Lycka till!

• Topdog

Fick reda på att det var tvillingar i vecka 6+3. Två små räkor med pickande hjärtan. Snart fyller dom 2 år...

Lycka till!

• joshie

jag fick också veta i vecka 5-6 någongång skulle till läkaren för att prata om en insemenering (eller hur det stavas) men fick då veta att jag var gravid och väntade tvillingar snacka om chock men vilken lycka är nu i vecka 33 men två busungar i magen

Svar på tråden Nånn mer som har vetat tidigt (från v 6-7) att de väntar tvillingar?