• QuteCat

Tips & idéer för Piratkalas!

Här samlar vi massor med tips för oss som ska ordna piratkalas för våra barn

Tips på recept, lekar, pyssel mm...
    Allt från personliga inbjudningskort, tårtor, dekorationer mm

• Svar på tråden Tips & idéer för Piratkalas!
  • MammatillEmilia

N kan göra små papperskistor och fylla dem med godis. Kan använda dem som "placeringskort" med barnens namn på. Hade ett Halloweenfest med pirat-tema då jag bland annat använde den idéen. Vill du ha mallen till kistorna kan jag kolla om jag har den kvar och skicka den med epost.

• meya

Men åh, det finns en jättebra kalasbok som går att låna på biblan (här iaf) och där har de pirattema har jag för mig...

• Laire

Medlemmen JFL här på FL har en jättesnygg sjörövartårta i sitt galleri.

Övrigt på tårtfronten finns http://www.taxens.se/fla.htm 
    Under "Från sagornas värld" finns Pirat.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • MammatillEmilia

Gör en skattjakt med skattkarta!

• MammatillEmilia

Dekorationer:
    Fisknät med fiskar i. Kanske en Mjukispapegoja.
    Skattkista (kan göras av en katrong som man klipper till) med diverse smycken i och piratchokladpengar.
    Piratflagga (måla på ett lakan).
    Små piratflaggor fastsatta i tandpetare (tro det finns på ICA- likadana finns ju med svenska flaggan).
    Piratballonger.
    Häng upp ett skelett.
    Svart tyg som duk
    Man kan hänga upp rep i taket.
    Plastkrokodil (uppblåsbar) kan man ju använda om man har en.
    Trätunna kan placeras ut om man har en sådan.
    Är man riktigt ambitiös kan man göra en liten grotta av kartonger som barnen kan krypa in i. Där kan man lägga lite skatter.

• MammatillEmilia

Lekar:

Piraten sover istället för Björnen sover.

Istället för att ha sätt svansen på åsnan kan man ha att man ska kunna sätta en piratlapp på ett piratöga (om man kan rita en pirat - annars kan man göra något annat liknande).

Kasta i skatkistan - kasta ärtpåsar (läs guldpåsar) i skattkistan. Ska lyckas kasta i så många som möjligt.

Sjörövarkull

Farlig Pirathatt- När musiken tystnar får man inte hålla i hatten för då åker man ut.

Det är några lekar som man kan leka.

• dexterswife

Min systerson fick en flaskpost som inbjudan till ett piratkalas.
    I brevlådan alltså, men ändå.

• maggan75

jag har pirat tårtor i mitt bild galleri, inget avanserat endast svart marsipan och döskalle på... sen är det en med svart marsipan och tre små döskallar i grön, rosa och gul marsipan.

• Anbe

Stitch:Bra länk!Tack!

maggan75:Underbar pirattårta!

• Malleballebuse

Jag köpte guldpengar i choklad och ritade en skatt karta. Innan hade vi en liten "lära sig smyga skola" där vi övade att smyga, göra varningsläten, hoa som indianer och lite annat. När barnen blev hungriga så grillade kapten rödskägg korv. Tårtan var gjord av vit marsipan med en döskalle på i svart.

Svar på tråden Tips & idéer för Piratkalas!