• IdaN

Kan man äta hur mycket jordgubbar man vill?

Hej!
    Jag har funderat på en sak när det gäller jordgubbar när man ammar så ska man ju vara försiktig med att äta jordgubbar eftersom bebisen kan få utslag via mjölken.Men gäller det samma sak när man är gravid att man inte ska äta så mycket?
    Kom och tänka på det igår när jag satt och mumsade i mig några efter maten att det kanske inte var så bra att äta för mycket av dom för man kan väl äta jordgubbar?

Tacksam för svar
    Kram Ida

Casper ska få en lilla syster med bf 5/9
  • Svar på tråden Kan man äta hur mycket jordgubbar man vill?
  • principisessan

vet inte.. läste dock att svenska jordgubbar besprutas med nåt gift som kan ge fosterskador idag på aftonbladet.. det låter ju inte så värst kul...

• Jag är den bästa mamman dom har

besprutningen har inte börjat ännu kan ta nån vecka till

mamma till tre 0212, 0408, 0701 Kanske en 08
  • grodan15

Det giftet som heter signum har inte börjat använads än så de gubbar som ni har hemma nu bör inte vara ngn fara. Medlet ska få börja användas nästa vecka. se text-tv för mer info. Helt sjukt att det tillåts!

• Juli07

När du är gravid så får du äta så mycket jordgubbar du vill så länge du tål dem.
    Min BM sa igår till mig att jag skulle äta mycket jordgubbar, eftersom dom innehåller järn och är bra om man har samlat på sig mycket vätska, för de är vätskedrivande.

Så ät på du och njut =)

• strojes

vet inte om det är någon direkt gräns under graviditet. men man kan utveckla allergi om man äter väldigt mycket jorgubbar. har en kompis som gjort det men då åt hon iof väldigt mycket (en ask om dagen i ett par veckor) hon stålde jordgubbar en sommar.

• Juli07
    m u m i n skrev 2007-06-14 11:23:07 följande:
    vet inte.. läste dock att svenska jordgubbar besprutas med nåt gift som kan ge fosterskador idag på aftonbladet.. det låter ju inte så värst kul...
    Men fy vad otäckt. Då kanske man måste bunkra jordgubbar nu i helgen då..
    ÅH! Jag som såg fram emot jordgubbstårtan på midsommar! =(
  • principisessan

ja jag ska också bunka upp med jordgubar nu då.. sen ska vi göra ett jordgubbsland ute vid vårt torp, men de lär väl inte räcka hela sommaren kanske..

• IdaN

Vad hittar jag det där om giftet på nätet står det på aftonbladet?vad är det för fosterskador dom pratar om?

Jag är dock lite allergisk själv emot jordgubbar så det är inga mängder det handlar om igentligen utan bara att kunna äta några färska gubbar med grädde i midsommar och dom svalkar ju med.
    Visste inte dock att det var järn i dom och att det var vätskedrivande det lät som en jätte bra kombination eftersom jag både har lite järnbrist och en massa vätska som måste ut.

Casper ska få en lilla syster med bf 5/9

sen finns det ju ekologiska även om dom är dyrare men dom är ju giftfria och väll värt att köpa tycker jag

• Flindran

Bästa mamman dom har: Är du helt säker på att besprutningen inte börjat än?
    Fick panik när jag läste Aftonbladet idag, har vräkt i mig jordgubbar dom senaste veckorna, kan inte få nog!
    Sen är det väl "bara" dom svenska det gäller va?!

• bluebride

låter inte bra detta och jag som äter mycket jordgubbar under sommaren, får väl fråga dem som säljer jordgubbarna om de besprutar sina antar jag, vare sig jag är gravid eller ej (vet inte än)

i alla fall enligt min närodlare får dom inte börja ännu med besprutning det skulle ta mins en vecka till för dom som kommer att börja använa det

Svar på tråden Kan man äta hur mycket jordgubbar man vill?