min hund vill inte äta vad gör jag?
hon mår bra och äter ibland men det kan gå en hel dag...ligger alltid mat i skålen....
hon mår bra och äter ibland men det kan gå en hel dag...ligger alltid mat i skålen....
Sådär gör min 10 mån valp med... en tjej....
Men nu blötlägger ja maten då äter hon igen, tror hon är ute efter variation, att hon tröttnat på maten helt enkelt, försöker byta smak o så varge gång vi köper ny påse, men påsen vi köper räcker ju ett tag med..
hon har alltid ätit blöt mat men åt inte det så mycket heller...så bytte vi foder nu och hon åt första gången sen är det lika dant...
min hund äter knappt något nu heller.. antagligen för att det r för varmt... för vid 1-2 på natten hör jag honom tassa upp å knapra på lite mat... men så länge hunden är pigg och glad och inte tappar massa vikt ska det inte vara någon fara
Om din hund inte äter så kontrollera att den inte är sjuk. Om så inte är fallet så fall inte för frestelsen att "spica" upp maten med diverse godbitar det är att bita sig själv i röven.
Äter hunden inte inom 10-15 minuter från det att du satt fram maten- plocka bort den.
Pröva igen senare för när den är hungrig så äter den.
Ställ ner skålen till henne och har hon inte ätit den inom 10 min så tar du bort den. Låt det gå några timmar och prova igen.
TS:
Föresten hur gammal är din tik?
En tanke som slog mig efter det att jag postat inlägget är att många tikar matvägrar alldeles innan de går i löpen. Det kan ju kanske vara något sådant på G
0028:
Ett tips är att blanda hundens foder med ungefär 2msk mjukmat till katter. Då blir dom som tokiga i den "gamla torra tråkiga maten"
min tik är 4 år och har presis löpt....hon är presic som vanligt pigg och glad så sjuk kan jag inte tänka mej!
nä jag ger henne inget annat känns som att hon vinner då ska prova me att ta bort skålen så får vi se hur hon gör....
Ttina: men om jag gör det kan det inte bli så att hon alltid vill ha det så?
eller kommer hon att äta sen fast jag tar bort kattmaten?
TS:
Lycka till
Det brukar ge sig och hunden svälter inte ihjäl.
Verkar hon kry i övrigt?
ja hon är jätte pigg
ts:
med min hund så är det inte så. men han äter hellre med kattmat i de måste ja erkänna.
TS:
Då är det nog bara något tillfälligt
Vår tik var likadan, totalvägra att äta. Gick ner i vikt och vi börja lura i lite flytande maragarin och ibland godbitar. Då åt hon, och givetvis bet vi oss själva i baken. Men det visste vi. Ville inte se henne svälta. Hon åt inget på flera dar ibland. Vi tog bort maten efter en stund i början men det hjälpte inte.
Sist vi handla foder så bad vi om det mest välsmakande de hade. Då tog de det som innehöll mest kött och så tipsa hon om att droppa på lite kokande vatten på maten innan servering för det frigöt aromerna. FUNKADE SKITBRA! Nu äter hon torrfodret som det är, droppar inte alltid i kokt vatten när jag ser att hon är hungrig för då äter hon ändå.
Så tipset är att droppa på lite kokt vatten så aromerna frigörs. Och välj ett foder med mycket kött i.
Jag har också en kräsmagad vovve mina bästa tips är att blanda maten med lite mjuk mat + att låta hunden komma till maten, inte maten till hunden. Alltså, låt inte maten stå framme om vovven inte äter, ta bort den och ställ ned den igen några timmar senare. Och när du ställer ner maten, ropa på hunden och be den göra ngt, ex sitta/ligga och när den lyder berömmer du och ställer ner maten som belöning..
Funkar bra för oss!
hej och tack så jätte mycket för alla tips...har funkat kanon idag...började me att prova att ta bort skålen ett par timmar och sen ge igen...efter några gånger har hon faktist ätit upp nästan allt
så får fortsätta så ett tag så blir det nog bra
Skönt att höra att hon är piggare! Det jag kom å tänka på var att hon inte är skendräktig? Hon hade precis löpt sa du... Sväföräldrarnas hund blir ofta skendräktig efter löp, och då matvägrar hon å håller på.
Precis så där är min tik! Jga har vant mig vid att hon inte äter på en vecka och sedan vräker i sig maten. Under en dag i vecka så är det många hundar som inte äter det är inget man ska oroa sig för det är normalt.
Jag fick min att äta oftare tack vare bredbarleverpastej 2 msk sånt som man smetar ut på kulorna och det tar 30 sekunder för henne att vräka i sig allt men det är ingen hållbara lössning så man får inte köra med det varje dag. Nu så får hon extra två mål i vecka typ köttbullar potatis sås, morötter, pasta, köttfärsås mm. Jag tänker inte byta mat bara för att hon vägrar äta någon gång emellan åt det lönar sig inte det skulle inte bli bättre av ett annat foder. det är inte fodret det är fel på, det är bara att hon inte alltid är hungrig. det är då min teori.
Man kan inte testa 50 olika foder på hunden. bättre att hålla sig till ett och kanske ge lite extra.
Hills -Performance. Är bra för kräsna hundar! Jag har en vääääälidgt kräsen liten tibbe. Hon äter inte alltid, utan hon vill att det ska vara en belöning så då får man träna lite innan sen är det gott som tusan! =)