• jellona0507

Skillnaden mellan halal slakt och kosher slakt?

Jag såg en urhemsk video om kosherslakt inatt, och kan inte sluta tänka på det nu.
    De skär ju av halspulsådern, men det gör man ju vid halal slakt också. Alltså utan bedövning osv.
    Vad är skillnaden?

Vissa av korna i filmen levde en stund till efter att de fått halsen avskuren.. en ko reste på sig och GICK en bit! Usch.. det ska väl inte få hända? Djuren borde väl dö direkt?

Jag är nyfiken, så någon som vet, snälla förklara skillnaden för mig!

//busfröet

Minya ska få en lillasyster! 75 dagar kvar till planerade snittet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-14 15:02:13:
    Här finns filmen jag såg inatt:
    www.petatv.com/tvpopup/video.asp&Player=wm
    OBS!!! KÄNSLIGA SKA EJ TITTA!!! VARNING VARNING!!! Innehåller en blodig kosher-slakt film!! Ses på egen risk!!
  • Svar på tråden Skillnaden mellan halal slakt och kosher slakt?
  • Sommaren22juni1979

Jag är inte muslim men jag har för mig att de har olika snitt och att muslimerna gör det åt mecka , det kan se likadant ut men jag tror de finns skillnader faktiskt ..

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Sommaren22juni1979
    Muslimsk slakt

För att slakten ska vara halal krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ, bismillāh, i-rahman, i-rahīm) eller en alternativ religiös fras.

Enligt Wikipedia-bägge texterna

Judisk slakt

Kött får endast ätas om det producerats vid rituell slakt, skäktning, vilket innebär att djur utan bedövning avlivas genom att halspulsådern skärs av. Slakten utförs av en speciellt utbildad judisk slaktare, en s k shochet, som måste vara mycket skicklig för att inte orsaka ett onödigt lidande för djuret. För att slakten ska vara kosher krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar en religiös fras.
    En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • jellona0507
    SessanLindberg skrev 2007-06-14 15:00:48 följande:
    Muslimsk slakt För att slakten ska vara halal krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" (بِسْمِ اللهِ الرَّ حْمنِ الرَّ حِيمِ , bismillāh, i-rahman, i-rahīm) eller en alternativ religiös fras.Enligt Wikipedia-bägge texternaJudisk slakt Kött får endast ätas om det producerats vid rituell slakt, skäktning, vilket innebär att djur utan bedövning avlivas genom att halspulsådern skärs av. Slakten utförs av en speciellt utbildad judisk slaktare, en s k shochet, som måste vara mycket skicklig för att inte orsaka ett onödigt lidande för djuret. För att slakten ska vara kosher krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar en religiös fras.
    Tack för ditt svar!

Då är inte skillnaden så stor.
    Fast videon jag såg om kosher slakt, där led korna!! Så han kan inte ha varit så särskilt duktig!!
    Minya ska få en lillasyster! 75 dagar kvar till planerade snittet!
  • jellona0507
    thiasvovve skrev 2007-06-26 22:47:54 följande:
    Finns ett sådant slakteri nära Surte norr om Göteborg.
    Vaaa? Är inte halal och kosher slakt förbjudet i sverige?!?
    Minya ska få en lillasyster! 63 dagar kvar till planerade snittet!
  • Jambosana

Nej, det är inte förbjudet, men i Sverige måste man bedöva djuret innan, oftast med elchock i huvudet. De får inte känna smärta när pulsådern skärs av. Det anses som djurplågeri.

Skäktning innebär ju att djuret förblöder. Islam accepterar bedövning, men ortodox judendom gör det inte. Men de flesta som är torende i Sverige äter "svensk" halal/kosherslakt utan att tycka att det går emot religionen.

Annars finns det riktigt slaktat kött att köpa i specialbutiker, men de är importerat utifrån.

Scan i Sthlm har också ett sådant slakteri.

Statens offentliga utredningar:
    Att slakta ett får i Guds namn : om religionsfrihet och demokrati
    (SOU 1999:9)

• rajtantajtan

Åh det är så vidrigt, åh jag blir så jävla arg. Alltså dessa människor som utövar detta/inhandlar detta/konsumerar detta beter sig ju mer som djur än vad djuren själva gör...URK för efterblivet folk med efterbliven religionstro!

Hata, hata!

• ShooShoo

herregud! såg videon! jag kan säga direkt att så FÅR inte "halalsättet" gå ut på.
    När djuret slaktas halal nämner man alltid gud,Allah, sedan skär man av pulsådern. Så att djuret dör snabbt och smärtfritt.

Blir förvånad när jag såg videon...

• jellona0507
    ShooShoo skrev 2007-07-08 01:03:47 följande:
    herregud! såg videon! jag kan säga direkt att så FÅR inte "halalsättet" gå ut på.När djuret slaktas halal nämner man alltid gud,Allah, sedan skär man av pulsådern. Så att djuret dör snabbt och smärtfritt.Blir förvånad när jag såg videon...
    Fast det som sker på videon är inte halal, utan kosher-slakt.
    Fast fy f*n säger jag bara.. stackars djuren! Kosher ska tydligen vara smärtfritt, men inte enligt den där videon!!
    Minya ska få en lillasyster! 51 dagar kvar till planerade snittet!
  • ShooShoo

men det jag inte fattar är vad är den där "snurrande tunnan" till för?
    Ser inte ut ens som att slaktaren skär ordentligt?
    Ska de ta död på honom genom att ge stackaren yrsel?

busfrö86 skrev 2007-07-08 01:05:46 följande:
    Fast det som sker på videon är inte halal, utan kosher-slakt. Fast fy f*n säger jag bara.. stackars djuren! Kosher ska tydligen vara smärtfritt, men inte enligt den där videon!!
  • rajtantajtan

Otroligt att någon enda människa vid sina sinnens fulla bruk fortfarande äter kött...

• jellona0507
    ShooShoo skrev 2007-07-08 01:42:22 följande:
    men det jag inte fattar är vad är den där "snurrande tunnan" till för?Ser inte ut ens som att slaktaren skär ordentligt?Ska de ta död på honom genom att ge stackaren yrsel?
    Jag antar att den där tortyr-maskinen e till för att de lättast ska komma åt halsen på djuret, för det ligger ju på rygg då. *urk* Han som går fram och till baka när djuret väl ligger där är en rabbin (om ja förstått rätt) och ber och skär.
    Riktigt tortyr är det där!!!!
  • ShooShoo

vadå? Snubben i de gula plastbyxorna? Han gör ju inget. Ser nästa ut som om han vill tvätta rent djuret med slangen.
    Denna video kan jag hålla med dig är torty.

Vet att om ett djur ska slaktas halalt, så är det bara OK att äta det om djuret inte har lidit. Annars får man inte äta det.
    Så, man slkatar det på så kort tid som möjligt.

busfrö86 skrev 2007-07-08 12:59:08 följande:
    Jag antar att den där tortyr-maskinen e till för att de lättast ska komma åt halsen på djuret, för det ligger ju på rygg då. *urk* Han som går fram och till baka när djuret väl ligger där är en rabbin (om ja förstått rätt) och ber och skär. Riktigt tortyr är det där!!!!
  • jellona0507
    ShooShoo skrev 2007-07-08 15:48:23 följande:
    vadå? Snubben i de gula plastbyxorna? Han gör ju inget. Ser nästa ut som om han vill tvätta rent djuret med slangen.Denna video kan jag hålla med dig är torty.Vet att om ett djur ska slaktas halalt, så är det bara OK att äta det om djuret inte har lidit. Annars får man inte äta det.Så, man slkatar det på så kort tid som möjligt.
    Nej alltså det går en snubbe fram och tillbaka efter att han med vattenslangen har sköljt av strupen. Han har en stor slaktkniv... han med slangen skär ju också, han drar fram något ur halsen på djuren! Ser riktigt otäckt ut!
    Fattade först inte vad som hände när jag började kolla på filmen, för första kossan reste ju på sig och gick en bit. Stackarn!

Är ju bra då att man inte får äta halal slaktat kött om djuren lidit! Fast hur vet man att djuren inte har lidit? Alltså när man köper köttet i affären?
    Såg igår att de säljer halal köttfärs i våran butik, vågade inte köpa det. Tänkte bara på den grymma filmen, även fast de inte var halal slakt!
  • ShooShoo

Kan hålla med dig om att HUR vet man att djuret har lidit.
    Men jag måste nog ändå få ha denna tanke att om man använder ordet GUD i det hela så är man faktiskt ingen falsk, lömsk person som bara vill tjäna pengar på det, med att skriva HALAL på förpackningen.
    Vill gärna tro att det finns ngt männsligt i dessa slaktare/företag.

busfrö86 skrev 2007-07-08 15:52:11 följande:
    Nej alltså det går en snubbe fram och tillbaka efter att han med vattenslangen har sköljt av strupen. Han har en stor slaktkniv... han med slangen skär ju också, han drar fram något ur halsen på djuren! Ser riktigt otäckt ut! Fattade först inte vad som hände när jag började kolla på filmen, för första kossan reste ju på sig och gick en bit. Stackarn! Är ju bra då att man inte får äta halal slaktat kött om djuren lidit! Fast hur vet man att djuren inte har lidit? Alltså när man köper köttet i affären? Såg igår att de säljer halal köttfärs i våran butik, vågade inte köpa det. Tänkte bara på den grymma filmen, även fast de inte var halal slakt!
  • plisseplosse

Läs på kycklingfilé påsarna nästa gång du handlar. Så gott som all kyckling är halalslaktad.

• jellona0507
    plisseplosse skrev 2007-07-22 20:55:21 följande:
    Läs på kycklingfilé påsarna nästa gång du handlar. Så gott som all kyckling är halalslaktad.
    Jag äter inte kyckling! Men har hört att kycklingarna halalslaktas i sverigen...
    Minya ska få en lillasyster! 37 dagar kvar till planerade snittet!
  • Marina Handler

Hej!

All slakt som är obedövat halal-korscher slakt är i från plågade djur! Vill man undvika halalslakt så ska man köpa direkt i från bonden eller svenska kött produkter. Jag är medlem igen grupp på fecbook som hete, Nej tack till halalslakt å koscherslakt å andra obedövade.

Svar på tråden Skillnaden mellan halal slakt och kosher slakt?