• J1215

Moderkaka i framvägg & bakåtlutad livmoder?

Fick på rutinUL veta attmin moderkaka sitter i framvägg. HAr förstått att detta kan göra att man känner bebisen senare än annars. Min fråga är hur stor moderkakan egentligen blir? Blir barnet större än den? För i annat fall lär väl barnets rörelser alltid "döljas"/dämpas av moderkakan? Känner man sitt barn dåligt hela graviditeten om moderkakan sitter i framvägg, eller hur funkar det?

Vet sedan innan graviditeten att min livmoder lutar bakåt, men har hört att den "rätar upp sig" efter viss lång gången graviditet? När händer detta? Är i 20:e veckan nu.

• Svar på tråden Moderkaka i framvägg & bakåtlutad livmoder?
  • Pojkmamma x3

Hejsan!

Jag har ahft moderkakan i framväggen vid en av mina grav. Jag kände ingen skillnad på sparkarna om jag jämför med de andra två grav. Däremot så var det lite svårare att hitta bebisens hjärtljud när BM skulle lyssna. Fick liksom in moderkakans pulsationer = min puls istället.

Har också bakåtlutad livmoder, vet ej när den rätar upp sig.

• MammanJulia

Har precis samma som dej, bakåt lutad livmoder och moderkakan i framvägg.
    Som jag har förstått det så reser sej livmodern upp ganska tidigt, min hade gjort det när jag gjorde UL iallafall, men det kanske kan variera?
    Jag kände sparkar tydligt i vecka 22, dels så känns de ju lite mer dämpade genom moderkakan men nu(vecka 25) kan man känna en fot trycka ut ibland på sidan av magen:)
    Lycka till med magen!

• vil70

Jag har bakåtlutad livmoder och denna gånga har jag föreliggande moderkaka, med en del fäst i framväggen. Har kännt fosterrörelser sedan v.14 är v.17+6, men jag har barn sedan tidigare.
    Vid min förra graviditet-05 hade jag framväggsplacenta, men kände bebben redan i v.16.
    livmodern rätar sig upp så fort graviditeten fyller upp hela livmodern.

Svar på tråden Moderkaka i framvägg & bakåtlutad livmoder?