• tyla

Tälta i Norge

hej!
    är det ngn som har varit på campingtripp kring de norska fjordarna?
    Jag tänkte bila runt med ett tält i Norge i sommar och vill ha Alla tips jag kan få-
    var ska man åka? vilka fjordar är finast?
    var kan man tälta? måste man vara på en camping eller kan man slå sig ner var som helst?
    vad kostar campings?
    mm mm

tack!!

• Svar på tråden Tälta i Norge
  • SpecialK

Den enda erfarenhet jag har av camping i Norge är i Sognsvann i Oslo, det är en fin sjö där man får tälta gratis. Om du måste stanna och övernatta nånstans innan du ska till fjordarna. Ett motionsspår går runt sjön, och den är inte stor, precis lagom, och inte för mycket folk, men ändå lättillgänglig.
    En annan natt frågade vi en husägare om vi fick tälta på hans tomt - tacka inte ja om det är ett ärt-fält om du inte har tjock madrass :)

Lycka till

/Prinsessan på den sablarns ärten

• SVejsan

Googlade inte ens. Utan gjorde en begåvad gissning

www.camping.no/ !!!

(finns en guide i PDF format där också...)

(www.nafcamp.no/ är den andra sammanslutningen med campingplatser , nu googlade jag!, Du kan beställa en sammanställning på hemsidan mot en mindre avgift)

Detta är Norges motsvarighet till Allemansrätten, där regleras tältning... Det är bara att träna norskan :
    www.lovdata.no/all/nl-19570628-016.html

www.visitnorway.com/MWTemplates/QWArticle.aspx skriver dock ut följande "regler" (nu slapp du läsa lagen ):
    "Tält
    Om man har tältet med sig till Norge kan man tälta upp till två nätter i skog och fjällområden på samma plats utan speciellt tillstånd. Dock skall tältet sättas upp minimum 150 meter från närmaste hus. Liksom i Sverige får man ej beträda odlad mark, skogsplanteringar eller andra områden där vistelsen kan vålla skada. Norges allemansrätt är mycket lik den svenska, dvs hänsyn skall tas till egendom, växt- och djurliv och andra människor.

Det är inte tillåtet att parkera sin husvagn eller campingbil för övernattning närmare än 150 meter från hus/stuga. Det råder förbud att göra upp eld i skog och mark under tiden 15 april - 15 september. "

• tyla

ah, tack tack!
    google är fantastiskt, men bäst är ändå personliga tips och erfarenheter.
    så, ngn mer som varit i norge på lyckad ( eller olyckad ) camping?

vilken är den finaste fjorden?

Svar på tråden Tälta i Norge