• Anonym (jobbigt)

Försenad hyra?

Vi har nu fått inkassopåminnelse på hyran. Vi har Familjebostäder. Vi får en dubbel lön i juni pga nytt arbete och hade helt enkelt inte råd med förra månadens hyra om vi skulle kunna äta eller inte hamna hos kronofogden med alla andra räkningar. De gav inte anstånd.

Den ska betalas innan 18:e men vår lön kommer den 25:e och självklart kommer det då betalas in 2 hyror, denna och nästa. ALLT löser sig från och med den här månaden.

Nu är jag orolig vad händer efter den 18:e om vi ej betalar förrän 7 dagar senare? Kronofogden eller kastar de ut oss??? Det finns ju en chans banken kan ge oss ett lån som betalas tillbaka om några veckor bara. Men min man arbetar så mycket att han hars vårt komma loss på banktid och dessutom har han ju inte fast än.

• Svar på tråden Försenad hyra?
  • Anonym

finns det ingen bekant/släkt ni kan låna av? är det så kortsiktigt kan inte du ta lånet själv? sen, har han inte tid att gå under lunchen? kan ni ta lån via nätet på eran bank?

• NadiaMi

Försök prata med hyresvärden igen.

Kommer ni fram till någon vettig person och kan visa bevis på att pengar kommer in den 25e borde ni kunna få anstånd.

Jag har för mig att man inte kan vräkas "från en dag till nästa" men jag är inte helt hundra på om det kan bli en uppsägning av kontraktet på en missad hyra.
    Har ni inte missat några betalningar förr borde ni sitta relativt tryggt med hyreskontraktet förutsatt att det inte finns någon speciell klausul inskriven.

• Pikku Enkeli

För det första var det kanske inte det smartaste draget att låta bli att ringa hyresvärden från början, för de brukar kunna skjuta upp en månadsbetalning om det strular.. Men du får väl ringa dem nu och förklara läget och hoppas på att de är schyssta. Risken att de inte är det finns ju eftersom du struntade i att betala räkningen från början. Men det är värt ett försök.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Anonym (jobbigt)

För det första; jag har ingen inkomst, kan inte ta lån på mig. För det andra jag mailade hyresvärden som sa nej. Vi har bott här i 3 år klanderfritt + 1 år i 2:a hand innan dess klanderfritt. Tror inte heller de kan kasta ut oss för 7 dagars försening efter inkasso men man blir ju orolig! Jag är inte på humör att ta snacket med en sur tant ( hon är så negativ) om jag ska ringa och bevisa min mans inkomst. Men måste jag så gör jag ju det. Därför undrar jag om jag kan sluta oroa mig, det kanske inte hinner hända ngt alls liksom? Eller...? Min man arbetar inte i vår kommun så han hinner knappt på sin lunch eftersom det tar 1 timme bara i restid för honom fram och tillbaka isåfall. Men nu börjar han ju efter schema efter 1 mån på timlön och 60 timmars vecka utan fast schema dag till dag, så ngt hål hinner man nog hitta, men frågan är om vi hinner ens en gång innan lönen ju faktiskt kommer redan!

• NadiaMi

Är ni med i hyresgästföreningen så kolla med dem.
    Annars kanske det finns någon info på deras hemsida, eller hyresvärdens, som ni kan få hjälp genom.

Man brukar som regel få bättre bemötande när man ringer eller går till kontoret och pratar med dem personligen än när man mailar en fråga. Speciellt när det gäller en försenad hyra eller något annat lite större.

• Anonym (jobbigt)

Ja vi är alldelles nyligen med i hyresrättsföreningen faktiskt. Men jag tar väl kontakt med dem om vi får problem.

• Tokaungen

Hyresvärden har rätt att säga upp er om ni är mer än en vecka sen med hyran. Men, betalar man inom en viss tid (max tre veckor för en hyresrätt) får man behålla lägenheten så betalar ni inte senast den 18:e kan ni bli vräkta.

• Tokaungen

Lite slarvig där, trodde ni fått besked om uppsägning redan men det har ni väl inte? Ni har tre veckor efter uppsägningen på er att betala annars blir ni vräkta.

• Tokaungen

Fortfarande slarvig... De 3 veckorna är maxtiden ni har på er innan hyran ska vara betald, hyresvärden kan bestämma kortare tid om han vill.

• Smulu

Använd aldrig mail till så pass viktiga saker som att försöka få anstånd med hyran.

Jag skulle tycka det vore rätt nonchigt, typ äh jag skickar iväg ett litet mail så får betala senare. Så vore jag värd så skulle svaret också bli nej.

Ta och ring till hyresvärden och förklara situationen så de hör att ni verkligen menar det ni säger.

Svar på tråden Försenad hyra?