• Linda och Fredrik

Nu ska den dö, men hur????

Ja nu undrar jag om det finns några smart tips och idéer på hur vi ska kunna ta livet av vårt Pil träd som står på tomten och bara är allämnt jobbigt.
    Till saken hör att förra ägaren sågade av träder ca 1,8 m över marken då den blåste av i ena stammen.

Så lite fakta.
    Träder är i grundstammen ca 30-40dm i diameter.
    på grundstammen växer det 5 stammar som är ca 2dm i diameter.

Vi har testat med Spikar och konstaterat att en Pil inte ger sig så lätt..
    Så snälla hjälp oss den ska verkligen väck men hur får vi först dö på den??

• Svar på tråden Nu ska den dö, men hur????
  • busgrodan

ni kan ju testa att ringbarka den, har aldrig sett ett träd som överlevt den behandlingen.

• mammamymlan

Såga ner den. Om ni sen plockar bort alla stubbskott som kommer så dör den, roten får ingen näring då. Om ni inte har brunn på tomten så kan ni prova att slå i Ekoplugg i stubben så går det fortare. (innehåller Roundup så inget man vill ha i brunnen) Det står på påsen hur man gör.

• Linda och Fredrik

Oooh tusen tack ska genast kolla närmare på tipsen och se om någe händer kan ju köra stero och göra både och..
    Men tar gärna emot flera tips, tänkte om vi dundrar på med mkt på en gång så borde den verkligen dö..

• mammamymlan

Om du ska ringbarka den så ska det göras på våren innan den slagit ut som jag förstått det. Sen ska man vänta, det kan ta flera år innan den dör. För träd som inte skjuter rotskott finns ingen anledning att ringbarka, det kan man göra på asp o liknande som bildar mycket sly. Såga ner skulle jag säga igen. Har själv gjort det på landet. Nu 2 år efter kommer fortfarande små skott på stubben men det är lätt att ta bort när de är små. Jag har inte tagit Ekoplugg eftersom trädet står invid en brunn (anledningen till att jag ville ha bort det).

• Linda och Fredrik

Oki men då ska jag med andra ord ta en ekoplugg då. Ska hoppa in på granngården imon de borde ju ha sånt.
    Vi vill verkligen ha bort hela alltet och inte behöva klippa det varje år med alla slyskott som den skjuter hela tiden..
    Men testar en ekoplugg då så hoppas jag på att det funkar. En Pil tycks överleva det mesta t.o.m mig och mina behandligar..

Svar på tråden Nu ska den dö, men hur????