• snowqueen

Fetaost

Hej jag undrar m ngn vet om man kan äta det,köpte det på ica men såg inte att det stod om det va pastöriserad.Hoppas på svar

• Svar på tråden Fetaost
  • majbarn

Jag äter ett paket fetaost i veckan, Apetina 13% mkt god!

Man kanske bör akta sig för den opasöriserade grekiska fetan, de står väl på baksidan av förpackningen om den är pastöriserad eller inte.

• Fru Larzzon

Jag tror nog att Icas är pastöriserad :)
    Annars kan du kanske se om ica har nån hemsida så du kan ringa eller mejla kundtjänst å fråga :)

• annhan

Även äkta grekisk feta är märkt som pastöriserad. Föredrar helt klart den äkta grekiska varianten jämfört med Arlas..

• therese

Apetina är helt OK, den är pastöriserad. Kolla på innehållsförteckningen. Där brukar det stå ...pastöriserad mjölk..." eller"...opastöriserad mjölk..."

Som regel är fetaost i sverige pastöriserad, men kolla noga för säkerhets skull. Undvik mögelostar!

• Anna B

Från www.slv.se:

När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.

• Sporttjejen

Tack alla för inläggen här!
    Förgyllde min dag idag med lite Feta-ost på ciabattan

Svar på tråden Fetaost