• Linaokrabaten

Bara äta 50 g lakrits per dag????

Hej igen...
    Jag har som några av er kanske redan märkt ett stort sockerbehov
    under denna graviditeten..Nån som vet vad som kan hända om man äter mer än 50 g lakrits per dag??Min BM sa att dett är rätt mycket 50 g men det är det ju inte..I en liten djungelvrålspåse är det väl 150 och den kan jag lätt äta upp..Vad gjör man åt detta??

• Svar på tråden Bara äta 50 g lakrits per dag????
  • Pethrelita

Jag har ätit otroligt mycket lakrits under min graviditet. Dock inte mer än 50 g per dag eller ens lakrits varje dag men visst har jag ätit mer än 50 g åt gången när jag väl ätit. Både jag och barnet verkar må hur bra som helst, har ingen aning om vad som skulle kunna hända för att man ätit mer. Det handlar väl nog mer om att man inte ska äta det exakt varje dag och skulle man nu göra det så ska man väl då hålla sig till de riktlinjerna, men det skulle vara intressant att få veta vad som kan hända...

• evaviola

Det är samma rekomendationer som när man inte är gravid, lakris kan höja blottrycket tex.

• listo

Lakrits innehåller ett ämne som heter glycyrrhizin. Det kan orsaka kraftig blodtryckshöjning, vilket inte är hälsosamt, och därför finns rekommendationen.

• Linaokrabaten

Jaha det var ju bra att veta..Tack för era svar..Självklart äter inte heller jag lakrits varje dag men har ett enormt sug just nu när jag är gravid.Försöker väl begränsa mig men jag har lågt blodtryck sedan tidigare så det är nog inte hela världen då..
    Tack och trevlig helg!

Svar på tråden Bara äta 50 g lakrits per dag????