Vad kan jag göra med rabarber?
Jag vill ha era bästa recept med rabarber.
Paj, saft, kräm, marmelad...You name it!
Jag vill ha era bästa recept med rabarber.
Paj, saft, kräm, marmelad...You name it!
Saftig mandelkaka med rabarber
300 g mandelmassa
500 g rabarber
100 g smör
2 ½ dl vetemjöl
3 ägg
3 dl socker
Sätt ugnen på 200 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en rund form med avtagbar kant. Smörj kanterna och pappret i botten. Riv mandelmassan. Skär rabarberna i 2 cm långa bitar.Smält smöret.Blanda mjölet med bakpulvret. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt.Rör i det smälta matfettet i mjölblandningen.Tillsätt den rivna mandelmassan och rör om noggrant.Häll smeten i formen och lägg på rabarberna.Grädda kakan ca. 45 minuter, känn efter så den är torr med en provsticka. Kakan kan fortfarande vara lite lös i mitten, den sätter sig när den har kallnar.Servera den kallnande rabarberkakan med lite vispad grädde eller vaniljglass.
Lägg rabarber och socker i en form. Strö över ett lager kakmix för citronkaka (alltså bara mix-pulvret). Hyvla sedan över smör. Grädda. Blir jättegott. Gott med hackad mandel i också.
Rabarberlikör (blir ca 6 dl och sött som 17!!)
5 dl rabarber, finskuren
4 dl brännvin (funkar med vaniljvodka oxå)
1 bit vaniljstång (jag har tagit ca ½)
1,5 - 2 dl vit sirap
Lägg rabarbern i en glasburk, häll på spriten och skaka några minuter. Låt sedan stå 3-4 veckor, tillsätt vaniljstången efter halva tiden. Skaka om då och då.
Sila av spriten, filtrera (genom ett kaffefilter edy) och tillsätt sirapen. Blanda väl så att sirapen löser upp sig. Börja med 1,5 dl sirap, provsmaka efter några dagar och tillsätt ev mer sirap om det behövs.
Den här likören blir som sagt vansinnigt söt, men den smakar sommar hela vintern!! Det räcker med ett liitet glas, mer orkar man nästan inte dricka. Den kan även göras på fryst rabarber och bäst blir den enligt boken på 60% sprit, men jag har som sagt gjort den på vaniljvodka och den blev kanon.
Receptet är hämtat från "Gör likör" av Sölvi Vatn
Rabarberpaj med maräng.
Lägg sockerkaka i botten, sen rabarberna som man har kokat med lite socker till en "kräm", på med marängsmet. Tyvärr har jag inte receptet i huvudet så jag vet inte exakta måtten på socker och ägg. In i ugnen till marängen har fått färg. Jättegott! Tyvärr svårt att spara så man måste äta upp allt på en gång.. ;)