• Russinkastrull

Efterrätt i Midsommar

Vi ska på midsommarfirande med ca 14 vuxna och 10 barn (och 6 hundar ). Min familj har fått i uppgift att fixa efterrätt gärna med jordgubbar. Vi kommer att vara på en ö och har ingen tillgång till butik så allt måste tas med. Kan tänka mig att jag inte kommer att ha så jättemycket tid eller utrymme att tillaga något på plats heller. Någon som har en smarrig ide? Tack

• Svar på tråden Efterrätt i Midsommar
  • Sencha

Vad är det för fel på bara jordgubbar och grädde?

• Russinkastrull
    Sencha skrev 2007-06-14 22:22:10 följande:
    Vad är det för fel på bara jordgubbar och grädde?
    Inget alls . Mycket gott men jag tänkte bara att jag ville se om det fanns några tips på något annat som man kan variera med.
  • Miss Lau

Jordgubbstårta tycker jag nästan är obligatoriskt på midsommar.

• Ciccilionaa

En klassisk jordgubbstårta är ett måste, tycker jag!

C

• Russinkastrull

Jordgubbstårta är gott . Men finns det ngt tips om hur man kan få till en extra "twist"?

• krammia

Här kommer receptet på världens godaste midsommartårta!

Baka en sockerkaka.
    Gör en stor platt maräng i sockerkaksformen (så att marängen och sockerkakan är lika stora i diametern.
    Dela sockerkakan och lägg på ett lager med citronfromage (vill du såkan du även ha citronkräm men det är lite svårare att göra). Lägg på marängen och sedan ett nytt lager citronfromage (alt.kräm) Lägg på det sista lagret sockerkaka och sen på med grädde och jordgubbar! MUMS!

Antingen gör du sockerkakan hemma och gör marängen på plats.
    Eller så gör du hela botten klar hemma och toppar med grädden på plats istället.

TREVLIG MIDSOMMAR

• Russinkastrull
    krammia skrev 2007-06-15 06:53:28 följande:
    Här kommer receptet på världens godaste midsommartårta! Baka en sockerkaka. Gör en stor platt maräng i sockerkaksformen (så att marängen och sockerkakan är lika stora i diametern. Dela sockerkakan och lägg på ett lager med citronfromage (vill du såkan du även ha citronkräm men det är lite svårare att göra). Lägg på marängen och sedan ett nytt lager citronfromage (alt.kräm) Lägg på det sista lagret sockerkaka och sen på med grädde och jordgubbar! MUMS! Antingen gör du sockerkakan hemma och gör marängen på plats. Eller så gör du hela botten klar hemma och toppar med grädden på plats istället. TREVLIG MIDSOMMAR
    Låter mycket gott! Tack så mycket och trevlig midsommar du också !
    Några fler mumsiga förslag ?
  • Tinkerbelle

Midsommartårta
    - med jordgubbar

INGREDIENSER (14 bitar)

Tårtbottnar: (bakas dagen före och får vila över natt):
    225 g smör
    3 ägg
    4 1/2 dl strösocker
    2 tsk vanilj
    5 msk kakao
    3 1/2 dl extra fint mjöl (som innehåller bakpulver)
    2 dl kallt vatten

Fyllning 1:
    citronkräm3 dl socker, 4 äggulor, saft från 3 citroner, skal från 1 citronKoka ihop på svag värme och låt svalna helt.

Fyllning 2:
    250 g färska jordgubbar
    200 g philadelphiaost
    1 1/2 dl vispgrädde
    1 tsk florsocker

Dekoration:
    1 dl vispgrädde + 1 tsk florsocker
    250 g färska jordgubbar

GÖR SÅ HÄR:1 Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en form, med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Smält smöret. Vispa socker och ägg poröst. Rör ner kakao och vaniljsocker i äggvispet. Vänd ner mjölet. Tillsätt det smälta smöret och vattnet och rör till en jämn, ganska lös smet.
    2 Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen, cirka 50 minuter.
    3 Låt kakan kallna och vila över natten. Skär kakan i tre bottnar eller fyra (lite svårare) om du vill ha tunnare bottnar.
    4 Rör lemon curden slät med en gaffel. Ställ åt sidan.
     5 Vispa grädde och florsocker till fyllningen. Rör philadelphiaosten mjuk och blanda ner i grädden.
    6 Rensa och skiva jordgubbarna till fyllningen tunt och rör ner dem i philadelphiagrädden. Blanda runt så jordgubbarna bara blir lite lätt mosade.
    7 Lägg ihop tårtan: Bred citronkräm över en tårtbotten.
    8 Lägg på den andra och bred över jordgubbskrämen (hälften om du har fyra bottnar). Avsluta med den sista bottnen. Täck tårtan och ställ den kallt. Den blir godast om den får dra några timmar. Ta fram tårtan strax innan den ska serveras.

9 Bred vispad grädde på den översta botten och dekorera med jordgubbar.

Trevlig midsommar!
    Med bebis i magen! 7 weeks (6+0 days pregnant)! Only 237 days to go.
  • QuteCat

Det enklaste:

Till dom vuxna:
    Skiva jordgubbarna
    tillsätt florsocker och rör om
    tillsätt en liten skvätt countreu - citruslikör
    rör om och låt det marineras.
    Låt jordgubbarna gärna ligga i en burk med lock.

Köp grädde på flaska, typ sprayburk och ha till. Om ni inte kan ha glass alltså Glass är det bästa. Gammeldags vanilj.

Till barnen: Kör likandant men utan likören.

Lovar att detta är huuuur gott som helst!

• QuteCat

annars kan du söka på "maraboukladdkaka" som finns här på fl...himmelsk! Den tillsammans med skivade jordgubbar och grädde.. du kan ta en och samma choklad till hela kakan..

hoppas att du hittar ngt som passar

• Russinkastrull

Tack snälla för era förslag´och recept! Låter himmelskt gott! )

Svar på tråden Efterrätt i Midsommar