• crumble

Tips för att sluta nattamma mottages tacksamt

Har lagt frågan både under amning o sömn/dygnsrytm.

Hej!
    Har tänkt sluta nattamma min dotter som är snart ett år o som egentligen bara snuttar på natten. Hon kan vakna upp till en gång i timmen för att snutta sig tillbaks till sömns. Förr kunde hon somna på 10 min med tutten o somna om på 1 min, men nu tar det längre o längre tid.

Ibland har hon visat tendenser till att kunna somna om själv så vi tänkte göra så att jag skulle hålla mig borta o låta pappa ta några nätter. Vi kan inte ha det så här längre. Speciellt inte när jag börjar jobba efter sommaren eftersom jag jobbar tidiga mornar o sena kvällar, så då måste hon kunna sova utan mig.

Har försökt ett bra tag med gentle removal utan nå vidare resultat, så det här är tyvärr sista utvägen. Det sista jag vill är att hon ska skrika sig till sömns. Så nu undrar jag om nån har nå bra tips på hur ni har gjort. Har ni låtit barnet somna själv i sängen eller kanske gungat barnet till sömns?
    Har tänkt låta henne sova o somna i sin egen säng mest för att hon är så lättväckt o hon kommer ju skrika en massa ändå så då kan man lika gärna gå hela vägen menar jag.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips för att sluta nattamma mottages tacksamt
  • Anarcha

Låt din man ta hand om avvänjningen, tror det är det skonsammaste för både dig och barnet. Så gjorde vi. Och om barnet skriker så har den ju pappan där och är inte ensam, så då tycker jag bara det är naturligt att de protesterar när de inte får amma mera. Men då får pappan visa lugnt och sansat att nu är det detta som gäller och försöka trösta så gott det går.

För oss var det inga problem. Lycka till!

• Anarcha

Alltså, min sambo provade både och, vagga i famnen och lägga ner i sängen, väntade lite för att se om han lugnade sig. Gjorde om proceduren och efterhand lärde hans sig somna själv!.

• nicke nyfiken76

Det är bara att bestämma sig för att sluta. Det kommer garanterat att bli nån/några skriknätter men sedan blir det bättre.

• risen1

Se till att barnet inte somnar vid bröstet, vid sista amningen tar du av barnet kläder så att det inte är så varmt och skönt så att barnet äter ordentligt. Använd napp. Om barnet vaknar på natten ge välling eller bara gå och vagga utan mat.

• Jenrika

Jag har en 10 månaders som jag ammat till söms och ammat när hon vaknat på natten. Hon har sovit hela nätter fram till 8 månader...Så nu i två månader nattammar jag men vill verkligen inte,, men hon skriker som bara den - nästan tills hon svimmar av.
    Jag var på BVC idag och berättade om mitt problem för både bvc-tanten och barnläkaren och båda sa samma sak. Det finns bara ett sätt att sluta nattamma och det är att sluta tvärt! Låta pappan ta när barnet vakna. Helst ska vi som mamma inte vara hemma under två nätter. Ta in på hotell och stäng av mobilen skulle man nästan behöva göra. Jag tycker det här känns jättejobbigt, men jag vet att det är rätt som dom säger. Det finns nog ingen genväg...tyvärr!

Så mitt råd till dig är att testa samma metod. Sov i annat rum och låt pappa ta. Bra att veta är att ett barn kan skrika så mycket att det krampar sig till svimning, men detta är helt ofarligt enligt BVC. OM dom skriker så att dom svimmar av så kommer dom tillbaka på en gång. Det är för att dom kramapar och efter en avsvimning så släpper krampen och man kvicknar till. Låter läskigt, men bra att veta om man har ett barn (som jag) som skriker enormt mycket vid läggning och natt om hon inte får bröstet.

Lycka till!!! Ska själv prova till helgen.

• Lilla My 77

Jag slutade nattamma när min som var 9 mån (nu 10½ mån) eftersom jag tillfälligt skulle börja arbeta. För oss hjälpte det att ge välling innan han ska sova (äter middag ca 1½-2 h innan dess) så han blev riktigt mätt! Sedan om han vaknade och var ledsen tog vi upp honom och vaggade honom till sömns (eller nästan till sömns) för att sedan lägga ner honom i spjälsängen igen. Oftast lägger han sig kl. 19 och vaknar sedan vid 04 eller 05 och är hungrig, får då åter välling och somnar sedan om.
    Låter jobbigt att de ska skrika tills de svimmar tycker jag...
    Ska tillägga att det tog 2 månaders försök innan min son accepterade välling, men sååå skönt när han tog den!!! Välling kan vara ett effektivt sätt att konkurrera ut amning eftersom det bildas mindre mjölk ju mindre man ammar och till slut tröttnar barnet på att kämpa med bröstet eftersom vällingen ju ger mycket mera mat.

• stepford wife

Om ni har möjlighet så tycker jag som flera andra skrivit att du sover i ett annat rum och pappan tar ett par nätter. Det gjorde vi och det fungerade jättebra. Först slutade vi när hon var sju månader men pga en magsjuka samt förkylning med hög feber fick hon nattamma igen eftersom hon inte tog välling då. Sen slutade vi igen när hon var ca 9,5 månader. Det gick INTE att jag var i rummet, då gallskrek hon! När det bara var pappan och hon tände han för att visa att jag inte var där och då blev hon helt lugn. Skrek ingenting :) Första natten jag var tillbaka var hon lite sur på mig men sedan har hon sovit hela nätterna :)

Tycker inte att ni ska ge välling på natten, blir bara en annan sak som ni kanske måste ha avvänjning på senare. Barn behöver inte äta på nätterna, det är tvärtom bra att låta mage + tänder vila. Om du är orolig att hon är törstig kan du erbjuda vatten. LYCKA TILL!

• Lilla My 77

Nej, välling på natten är ju bra om man kan undvika det. Det finns dock möjlighet att ge välling (eller gröt) som sista mål och därefter borsta tänderna. Om barnet sedan sover hela natten får både tänder och mage vila ordentligt innan det är dags för nästa mål. Ett barn som sover mer än 9-10 h/per natt sover hela natten enl. mitt sätt att se även om de vaknar okristligt tidigt på morgonen. Alla barn är olika och behöver olika mängd mat vilket ju också kan växla över perioder. En del föräldrar vittnar också om att deras barn sovit bättre på natten då de ätit mer mat på dagen vilket också kan vara ett tips.

• WilliamsRos

hej, läste i en barnbok att bebisar intebehöver mat på natten redan vid 4 månaders ålder, men läser nu att ni ammar era barn till 1 års ålder på nätterna...jag som var så glad att slippa amma på nätterna, men det kanske är olika för alla bebisar?

• Suneboll

Vi förberedde noga med att under dagen tala om att man skulle sova på natten, att tuttarna oxå ville sova och att inatt så ska tutte sova HEEEELA natten.
    När han vaknade och skrek för att han inte fick tutte så förklarade vi igen att tutte skulle sova etc. Pappa låg närmst men jag var oxå där så att han inte skulle känna sig sviken.
    Efter 5 min slutade han skrika och godtog att sova på pappas arm istället. Efter några veckor hade han vant sig av med nattamningen, men han kan fortfarande bli sur mitt i natten för att han vill amma och det är nu över ett halvår sedan.

• Suneboll

Glömde skriva att han oxå ammade flera ggr varje natt innan... nu får han vid 5-6 tiden innan jag sticker till jobbet

• crumble

Hej!
    Tack för alla svar!
    Vi gjorde slag i saken redan förra helgen o det gick bättre än jag väntat mig. Jag sov borta två nätter o pappa tog henne på natten, hon grät ingenting, bara gnällde o sov bättre än nånsin förut.
    Första nätterna jag var tillbaka var lite sämre o hon grät när hon vakna på natten men nu sista nätterna har hon ibland sovit sex timmar i sträck o somnat om relativt lätt med lite buffning på rumpan o klapp på ryggen. Har inte fått välling på natten utan bara vatten ibland, men har ätit välling på kvällen. (Har försökt länge med välling på kvällen men när tutten fortfarande "fanns" så vägrade hon)
    Är så lättad nu o kan vara uppe på kvällen o kolla på tv i lugn o ro, vaknar hon så kan lika gärna pappa gå in.
    Lycka till alla ni andra som också ska sluta.

• sicksack

Har just suttit och läst alla bra tips i den här tråden och känner mig superpappad för att sluta amma nu. Lilltjejen är 9,5 månad och NU ska det ske!!

• Shedevil

En till som ska försöka sluta amma "snuttungen" 9 1/2 mån, på natten.
    Han vaknar vansinnigt många gånger och har aldrig sovit mer än 4 h i sträck och de gångerna ryms på en hand....

Hoppas det går bra och att han (och jag ) kan sova gott sen!

Svar på tråden Tips för att sluta nattamma mottages tacksamt