• NoMatter

Göra lampskärmar.

Jag tänker göra en lampskärm till en golvlampa jag har. Nu undrar jag om nån vet om Astralit som Panduro hobby säljer, är någorlunda styvt eller om jag bör använda kartong/grovt papper som "styvnadsmaterial"?

Och vart tusan köper man trådstommar till lampskärmar numera? Jag hittar ingenstans.

• Svar på tråden Göra lampskärmar.
  • mimmamum

Jag har gjort veckade lampskärmar. Jag köpte material hos tygaffären, en plast som gick att klistra på tyget, det blev bra när jag veckade sedan. Om du vill hitta billiga stommar skulle jag rekommendera second hand.

• NoMatter

Ja, jag har funderat på second hand eftersom jag inte hittar några som säljer nya stommar, iaf inga jag vill ha.

Det är sån plast jag är ute efter, nåt som stärker tyget så att det blir sytyvt. Jag får väl leta mig ner på stan. Och det gillar jag inte.

• Jessica B

Astraliten fungerar, kan tänka mig att den självhäftande är enklare, men har bara använt den andra. Jag använde den som "stomme" utanpå metallramen, och sedan tyg utanpå det.

• NoMatter

Jessica B skrev 2007-06-15 16:59:29 följande:

Astraliten fungerar, kan tänka mig att den självhäftande är enklare, men har bara använt den andra. Jag använde den som "stomme" utanpå metallramen, och sedan tyg utanpå det.
    Astraliten är ju självhäftande, eller missuppfattade jag dig nu? Problemet för mig är att jag inte har några "pinnar" som går uppifrån och ner, utan skärmen består av två ringar, en stor och en liten. Däremellan var det nån typ av pergametliknande papper eller vad man ska kalla det. Men den lyckades jag ha sönder så nu vill jag göra en ny och förhoppningsvis snyggare.
  • Jessica B

Den finns både självhäftande, och som ett "papparsark"
    Min lampskärm var också bara en ring uppe och en nere, men jag klippte till Astraliten till den form jag ville (dvs höjden mellan ringarna) och sen limmade jag med smältlim, eller limpistol kanske det heter. Fick klippa lite hack i den uppe o nere, så jag kunde vika den runt ringen.
    Sedan klädde jag med tillklippt tyg utanpå det, och det var väldans enkelt när jag hade en färdig form på lampan

• NoMatter

Jessica B skrev 2007-06-15 21:53:26 följande:

Den finns både självhäftande, och som ett "papparsark" Min lampskärm var också bara en ring uppe och en nere, men jag klippte till Astraliten till den form jag ville (dvs höjden mellan ringarna) och sen limmade jag med smältlim, eller limpistol kanske det heter. Fick klippa lite hack i den uppe o nere, så jag kunde vika den runt ringen.Sedan klädde jag med tillklippt tyg utanpå det, och det var väldans enkelt när jag hade en färdig form på lampan
    Det är precis så jag har tänkt mig och det är ju bra att veta att det funkar med bara astraliten då Fast om det blir så enkelt vette sjutton. Ringarna är ju, liksom lösa och far omkring precis som dom vill.

Hmmm, limpistol får jag nog köpa en ny, den jag hade försvann tillsammans med en hel låda innehållande en hel del "verktyg" *suuuck*
  • Jessica B

Kolla på panduro, ibland har de för 39:- där, som fungerar helt ok för hemmabruk

• NoMatter

Jessica B skrev 2007-06-15 22:26:58 följande:

Kolla på panduro, ibland har de för 39:- där, som fungerar helt ok för hemmabruk
    Ja, jag ska sätta mig och beställa lite därifrån nån dag när jag känner mig ovanligt rik.
  • Jessica B

Samma här, väntar bara på att den ska inträffa

• NoMatter

Jessica B skrev 2007-06-15 22:38:40 följande:

Samma här, väntar bara på att den ska inträffa
    Så du går också och stirrar i marken och letar efter vinstlotten som nån har slängt?
  • Mamsis

Biltema har alldeles utmärkta smältlimspitoler, billigt och bra smältlim har de också. Man kan skicka efter där med om man inte har någon i närheten. Har inte Panduro lampskärmar och tillbehör längre?

• NoMatter
    Mamsis skrev 2007-06-17 10:14:14 följande:
    Biltema har alldeles utmärkta smältlimspitoler, billigt och bra smältlim har de också. Man kan skicka efter där med om man inte har någon i närheten. Har inte Panduro lampskärmar och tillbehör längre?
    Jag har letat på Panduro men inte hittat något. Det KAN vara så att jag är ovanligt blind, förstås.
    Ja, limpistolen är nog egentligen det minsta problemet, såna är det lätt att få tag i billigt, värre med stommar, tydligen.
Svar på tråden Göra lampskärmar.