• artistic

någon som vet om arbetsgivare kan neka semester

snälla nån som vet?
    Min man har lönebidrag från arb föremdlingen och en fast anställning där arbetsgivaren betalar 20 procent av lönen. Min man har arbetat i den här tobaksbutiken sen oktober 06.

Nu kommer chefen och säger att min man inte har ett dugg rätt till semester förrän han har jobbat i ett år.

Jag jobade ju fan som månads anställd och fick betald semester.

Min man är ej med i facket, men kan detta vara möjligt???

• Svar på tråden någon som vet om arbetsgivare kan neka semester
  • Pebbles82

Det beror väl på vad som står i anställningsavtalet? Många större företag använder sig av förskottssemester, medan mindre företag jobbar under principen att du måste arbeta ihop din betalda semester!
    Du har alltid en semesterrätt på 25 dagar, men för din mans del kan dessa vara obetalda!

• Hannah76

Semester ha man väl alltid rätt till? Men inte betald. Sen vet jag inte vad det är för regler när man har en sådan anställning.

• Dorian Ertymexx

Ja, kan kan det. Jag har inte stenkoll på rättigheter och så, men är man inte med i facket och beroende av sin chef är man i princip rättslös tyvärr.

Men kolla med AF, och se vad de säger.

• Ezzie

Jag fick semester innan jag jobbat ett år men inte betald. jag var tvungen att jobba ihop till betald semester och det tog ett år.

♡ Mamma till lilla Ebba 060407♡
  • Ayya

Om han har jobbat sen i oktober så har han rätt till semester. dock inte 25 dagars betald semester.

Det beror lite på hur semesteravtalet ser ut. Oftast så räknas det från 1 april till sista mars. Så om din make jobbat från 1 april 06 till den sista mars 07 så hade han haft rätt till 25 dagars betald semester. Nu har han ju bara jobbat från oktober så om jag räknar snabbt så borde han ha rätt till ungefär 12-14 dagars semester.

• Ayya

Dorian Ertymexx skrev 2007-06-15 11:35:24 följande:

Ja, kan kan det. Jag har inte stenkoll på rättigheter och så, men är man inte med i facket och beroende av sin chef är man i princip rättslös tyvärr.Men kolla med AF, och se vad de säger.
    Svensk semester är lagstadgad och har inget med facket att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Ayya skrev 2007-06-15 11:38:17 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-06-15 11:35:24 följande:
    Svensk semester är lagstadgad och har inget med facket att göra.
    Japp. Men utan facket har du inget stöd eller hjälp att backa upp det med. Och utan någon som slåss för din sak är arbetsgivaren i princip alltid i övertag.
  • CosmicCat

Man har laglig rätt till 25 dagar semester/år varav 3 (ev 4) veckor sammanhängande under perioden juni-augusti. Självklart ska man även ha semesterersättning för de dagar man arbetat ihop.

Ex din make började i oktober och vanligtvis har man semesterår 1/4 - 31/3, då man tjänar in 2,08 dagar/månad. Om din make började 1/10 har han alltså jobbat i 6 månader på semesterlöneåret och ska sålunda ha rätt till 13 betalda semesterdagar ( och de övriga 12 har han rätt att ta ut, men ej få betalt för)

Vissa företag har dock semesterår som följer kalenderåret och då har din make enligt ovanstående ex arbetat in semester under 3 månader.

Hur som helst, han har rätt att ta semester, men arbetsgivaren har rätt att neka semester under ex juli under förutsättning att din make då kan ta sin semester i juni eller augusti.

• Ayya

Dorian Ertymexx skrev 2007-06-15 11:39:40 följande:

Japp. Men utan facket har du inget stöd eller hjälp att backa upp det med. Och utan någon som slåss för din sak är arbetsgivaren i princip alltid i övertag.
    Ne, där har du en poäng. Men man kan ju alltid "hota" med advokat och rättsliga påföljder så kanske arbetsgivaren blir lite "skitnödig".
  • Hannah76

Men eftersom större delen av lönen är bidrag från af, så är det inte arbetsgivarens sak att betala semester väl? Hör med af, det är ju de som håller i det hela.

Svar på tråden någon som vet om arbetsgivare kan neka semester