• Elvéa

Dåliga egenskaper.

Vad jag har förstått så fragas det nästan alltid om bra och dåliga egenskaper på arbetsintervjuer. Ska man verkligen berätta om sina dåliga sidor? LÅter lite konstigt tycker jag, det är väl bättre att låta dem tro att man inte har några, eller?

• Svar på tråden Dåliga egenskaper.
  • Birgitta2

Nja, det är väl om dina starka resp svaga sidor du menar. Inte egenskaper. Det vore ju hemskt.

Jo, visst kan man berätta om svaga sidor. Jag brukade säga att "jag har inga svaga sidor" med ett leende, vilket brukade uppskattas. Starka sidor kan vara att du är urgrym på datorer, arbetssam, punktlig, har simultankapacitet, social kompetens, bra på siffror osv.

• Wiska

Jag har aldrig berättat om mina "dåliga" sidor.... känns så negativt!

• Gaztongirl

De dåliga sidorna är något som du är medveten om men som du jobbar på. Vet att någon beskrev det väldigt bra med exempel i en annan tråd.
    Jag har en dålig egenskap och det är att jag inte vågar säga hur bra jag verkligen är

• listo

Ett populärt sätt att se det på är detta.
    Alla personer har bättre och sämre sidor, ingen är ju perfekt. En person som vet om sina sämre sidor, kan arbeta på att förbättra dem, och har därmed förmodligen bättre självinsikt än en person som inte tror sig ha några dåliga sidor alls.

Därför brukar det uppskattas om man på en sådan fråga kan ge exempel på någon av sina sämre sidor... gärna åtföljt av ett exempel på hur man försöker förbättra det. T.ex. kan man (om det är så), säga att man kan vara väldigt morgontrött men att man löser det genom att ställa väckarklockan en timme tidigare så att man hinner piggna till innan det är dags att gå till jobbet.

Urk, det var inget bra exempel, men typ så i alla fall. Sämre sidor behöver inte vara något negativt så länge man är medveten om att man HAR dem och villig att försöka förbättra dem.

• Butterscotch

Något som är en dålig egenskap i ens egna ögon behöver ju inte nödvändigtvis vara det i andras - jag kan t ex tycka att jag är onödigt petig och noggrann men om jag sökte jobb som revisor skulle det förmodligen vara en jättebra egenskap. Försök komma på egenskaper som den (förhoppningsvis) nya arbetsgivaren tycker är bra och använd dem! Jag brukar ofta ge både positiva och negativa exempel för varje egenskap: "jag är *egenskap* (t ex envis, fokuserad på detaljer) och det kan ju vara dåligt i x-typen av situationer och jag jobbar på att ändra mitt beteende där, men i y-typen av situation är det förstås något positivt". Om ni förstår hur jag menar...

• lilla fröken

Har märkt att när jag säger att jag är tidsoptimist, brukar intervjuaren skratta till. De flesta verkar lida av detta, så därför känns det bra att säga det.

Svar på tråden Dåliga egenskaper.