• Sweetie82

Hur länge ska/bör man vänta med att bada efter en förlossning?

Har hört lite olika.. en del säger att man kan bada när avslaget tagit slut å andra säger att man inte ska bada på 2 månader efter förlossningen.. men hur är det egentligen? Är det nån som vet eller är det som med allt nästan.. att alla ger olika rekommendationer?

• Svar på tråden Hur länge ska/bör man vänta med att bada efter en förlossning?
  • AngelicaF

Tills avslaget är borta..

• Tillififf

Tills avslaget tagit slut, är det jag har hört... varför man skulle vänta längre kan jag inte förstå..

Stolt mamma till Nea och bf 21 aug - 07
  • aktuelle

har bara hört att man ska vänta tills avslaget är borta eftersom när det är borta så har man läkt och då är det ingen risk för infektion.

• Turran

Min barnmorska hällde upp ett bad till mig då jag kom tillbaka från förlossningsavdelningen (då min dotter var 3 timmar gammal).

• aktuelle

men vad jag minns så är badkaren på förlossningen lite speciella. badade när jag var på förlossningen och det var som inte en vanlig propp i botten av badkaret.. var som en solid metallbit där proppen brukar sitta.. kanske är så pass rena för att eleminera risken för infektion från badvattnet..

Turran skrev 2007-06-15 15:20:56 följande:
    Min barnmorska hällde upp ett bad till mig då jag kom tillbaka från förlossningsavdelningen (då min dotter var 3 timmar gammal).
  • Kajak

Där med 2 månader som TS skrev stämmer bra... tills avslaget är borta det kan ta upp till 10veckor då är det ca 2 månader...

För mig var avslaget över ca 6 veckor efter förlossning

Svar på tråden Hur länge ska/bör man vänta med att bada efter en förlossning?