• ommseif

ramlat - en liten bit av tanden borta...

Min lilla älskling ramlade häromdagen när han gick på gatan.
    Han hann inte ta emot sig med armarna så landade på munnen han blödde lite från läppen, sen nu har jag lagt märke till att hans ena framtand har blivit skadad också. Kände först att den var vassare än den andra, och tittar man noga ser man att den är aningens ojämn, och lite kortare än den andra... Det har alltså gått en lite bit ifrån tanden.

Han verkar inte ha ont i tanden, men vi har bokat en tid nu till veckan för att en tandläkare ska få titta på den.
    Men vad kan de göra egentligen?

Han är 13 månader och det är alltså en mjölktand... gör de iordning den, eller vad brukar de göra?

• Svar på tråden ramlat - en liten bit av tanden borta...
  • Maggis

Vet väl inte om de gör så mycket (kanske slipar av det vassa, bara) men det är ju bra att det blir dokumenterat om nu hans permanenta tand visar sig ha tagit skada sedan när den kommer. Så tandläkarbesöket låter som en bra idé.

//Maggis
  • annikaloppan

Min son (då 17 månader) ramlade i badkaret så en bit av hans ena framtand lossnade. Jag ringde Folktandvården. Fick en tid två timmar senare. Där tittade de på tanden. Konstaterade att det var en spricka i den, att den var vass och att en liten bit var borta. Sen fick vi en återtid tio dagar senare för att se om sprickan hade blivit större och/eller om tanden hade blivit missfärgad. Lyckligtvis hände ingenting av detta.

Sen sa de att tanden kommer lossna och att den inte är skadad om den inte blir missfärgad.

Idag (3 månader senare) har tanden samma vita (fina) färg. En liten bit är fortfarande borta, men vi tycker det  är charmigt. Det kommer ju komma nya tänder som är hela

◊ William 05 10 15 ◊
  • ommseif

men kan det inte göra ont/skada tanden ännu mer om de slipar den så den blir jämn? ...

• Fröken T

Ihelgen som var ramlade min 1½åriga flicka och slog ut en bit. Vi var till tandläkaren men de gjorde inget, sa att tanden slipas ner "av sig själv". Vi skulle avvakta och se om det uppstår  några problem så fick de kolla den igen. Tänk bara på att göra en anmälan till ert försäkringsbolag.

• Maggis
    ommseif skrev 2007-06-15 18:11:50 följande:
    men kan det inte göra ont/skada tanden ännu mer om de slipar den så den blir jämn? ...
    Jo, det kan det säkert. Men det var det enda, förutom ren inspektion, jag överhuvudtaget kunde komma på att de ev. skulle göra om nu tanden är lite vass. Men det där bedömer ju en tandläkare betydligt bättre än vad jag gör.
    //Maggis
  • Tabby

Efter tandläkarbesöket, ring försäkringsbolaget ni har barförsäkringen i och anmäl detta. Skulle det uppstå några komplikationer efter några år pga av detta, så kan ni få ersättning av försäkringsbolaget.

• ommseif

Fröken T
    ok, de tittar nog bara på tanden då för att se att det inte är nån mer skada.

Tabby
    Ja det ska jag göra, bättre vara på den säkra sidan!

Svar på tråden ramlat - en liten bit av tanden borta...