• Anonym (trött)

Järnbrist igen, jag är less. Någon fler än jag med järn bekymmer?

Jaha, så var det konstaterat att mitt järnvärde är i botten igen. Själva Hb:t är ok, men järnhalten (ferritenet) är jättelåg. Så nu är det bara att börja om med dureferon igen. Åhh vad jag hatar det. Nu kommer ond mage och illamående som ett brev på posten.
    Får väl hoppas jag svara lika bra den här gången med på behandlingen som alla andra gånger. Men 2 månader med järntabletter blir det åtminstone.
    Bara nu mina domningar i fötter och händer försvinner, hoppas och tror att det beror på det här.
    Är det någon annan som också har bekymmer med att järnprocenten sjunker så här?

• Svar på tråden Järnbrist igen, jag är less. Någon fler än jag med järn bekymmer?
  • ptoa

Jag haft anemi under mina graviditer.

Domningarna beror på magnesiumbrist, inte järnbrist.

Järntabletterna finns i olika varianter och det är bra om du tar dem med c vitamin till, järnet upptas bättre då.

• Anonym

Jag har konstant järnbrist. Har till och med i omgångar fått FE-dropp. Har fungerat bra för mig ett tag, sedan är jag tillbaks på låga värden.

Jag har reumatism så för mig är det det som spökar.

Ät mycket C-vitamin tillsammans med järnrik mat, då tar kroppen lättare upp järnet.

• Anonym (trött)
    Anonym skrev 2007-06-15 18:36:47 följande:
    Jag har konstant järnbrist. Har till och med i omgångar fått FE-dropp. Har fungerat bra för mig ett tag, sedan är jag tillbaks på låga värden.Jag har reumatism så för mig är det det som spökar.Ät mycket C-vitamin tillsammans med järnrik mat, då tar kroppen lättare upp järnet.

Verkar vara nåt sånt för mig med. Det är bara 8 månader sen jag sist var nere på så här dåliga värden sist och nu har jag någ gått med dom här ett tag iallafall.

Läkaren funderade ett tag på om man skulle ta reumatismprover på mig då jag har verk i tåleder, handleder armbågar, axlar och höfter mer eller mindre konstant. Kan reumatism ge järnbrist? För mig är det själva ferritinnivån som sjunker mest. Tycker jag äter järnrik mat ganska bra, men har ganska rikliga mensblödning som dom hittills har skyllt mig järnbrist på men det kanske inte är hela sanningen ändå.

• Anonym

Nu blir jag nervös.

Jag förlorade mycket blod sista förlossningen så nu man hur det känns med dåliga värden.
    Har kännt så många ggr efter och har även ont i ben o armar. T om i tår ibland.
    Mamma säger att jag ska kolla värdena. Men jag har ju trott att man bara ha dåligt värde om man får blodförlust eller är gravid.

Reumatism har jag läst om och får ofta för mig att jag har det eller en början till det...

Ska nog kolla med läkare snart.

• Anonym (trött)
    Anonym skrev 2007-06-15 20:28:25 följande:
    Nu blir jag nervös.Jag förlorade mycket blod sista förlossningen så nu man hur det känns med dåliga värden.Har kännt så många ggr efter och har även ont i ben o armar. T om i tår ibland.Mamma säger att jag ska kolla värdena. Men jag har ju trott att man bara ha dåligt värde om man får blodförlust eller är gravid.Reumatism har jag läst om och får ofta för mig att jag har det eller en början till det...Ska nog kolla med läkare snart.
    Be att dom kollar dina värden och då inte bara ett vanligt Hb utan även ferritinnivå och liknande. Nu hade jag ett godkänt HB på 125 men järnnivån var bara 4 och det är inte bra alls. Hade man tagit ett vanligt snabbt Hb hade man aldrig märkt min järnbrist så be dom kolla alla nivåer på dig med.
  • Anonym

Ja så sa mamma med. Ska ta mig i kragen! Tack för svaret!

• Molina

Åh finns det fler här med dåligt järn... Jag har också dåliga järnvärden+ferritinnivå inte är på topp men mitt problem är bara att min kropp tar inte upp järntillskott som den borde.
    Får man fråga er vad era HB ligger på?
    Mitt pendlar mellan 80-95 hela tiden kanske inte superlågt men ändå lågt. Och mitt ferritinnivå låg på 4.5 sist.

• Anonym

Jo tack har ständig järn birst men HB helt ok. Ät trött har fortsatt järnbrist trots att jag äter två duroferon tabletter om dagen.

• Clever LG

Anonym (trött) skrev 2007-06-15 20:02:42 följande:

Verkar vara nåt sånt för mig med. Det är bara 8 månader sen jag sist var nere på så här dåliga värden sist och nu har jag någ gått med dom här ett tag iallafall.
    Läkaren funderade ett tag på om man skulle ta reumatismprover på mig då jag har verk i tåleder, handleder armbågar, axlar och höfter mer eller mindre konstant. Kan reumatism ge järnbrist? För mig är det själva ferritinnivån som sjunker mest. Tycker jag äter järnrik mat ganska bra, men har ganska rikliga mensblödning som dom hittills har skyllt mig järnbrist på men det kanske inte är hela sanningen ändå.
    Hej, jag är anonym i inlägg 2. Var inte meningen att jag skulle vara anonym innan

Be läkaren att ta RH-faktorn på dig för att se! Men kom ihåg att reumatism inte alltid visas där. För mig tog det två år. Påverkan på kroppen och inflammationer pga reumatism gör att järndipåerna töms.

Jag försöker äta så järnrikt det går samt tabletter men ingenting tycks hjälpa förutom droppet.
  • Anonym (trött)
    Molina skrev 2007-06-15 21:11:30 följande:
    Åh finns det fler här med dåligt järn... Jag har också dåliga järnvärden+ferritinnivå inte är på topp men mitt problem är bara att min kropp tar inte upp järntillskott som den borde.Får man fråga er vad era HB ligger på?Mitt pendlar mellan 80-95 hela tiden kanske inte superlågt men ändå lågt. Och mitt ferritinnivå låg på 4.5 sist.
    80-95 är ordentligt lågt. har varit ner på dom värdena nån sväng och det är inte kul.
  • Nalle Puh73
    Ronille skrev 2007-06-15 21:34:46 följande:
    Anonym (trött) skrev 2007-06-15 20:02:42 följande: Hej, jag är anonym i inlägg 2. Var inte meningen att jag skulle vara anonym innan Be läkaren att ta RH-faktorn på dig för att se! Men kom ihåg att reumatism inte alltid visas där. För mig tog det två år. Påverkan på kroppen och inflammationer pga reumatism gör att järndipåerna töms.Jag försöker äta så järnrikt det går samt tabletter men ingenting tycks hjälpa förutom droppet.
    Ähh, varför ska jag vara anonym för
    Vad har RH-faktorn med reumatism att göra? Eller tänker jag på fel sak nu? Menar du Rh positiv och negativ?
    Dom skulle ta en sänka på mig för att se om jag hade någon inflammtion eller infektion i kroppen, läkaren sa inget om det när hon ringde. Glömde även att fråga, tyvärr. 
    Borde sänkan visa något om man har reumatism?
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Clever LG

Sorry, menade RA-faktorn...Det finns en faktor i blodet som tyder på reumatism. Sänkan och andra värden visar om man har en infektion alt inflammation i kroppen och det är ytterligare ett bevis på att man kan ha reumatism. När jag var som sjukast hade jag en sänka ( crp ) på över hundra...

Hör med din läkare igen och be de ta alla prover de kan. Man ska även uppfylla vissa kriterier för reumatiska sjukdomar.

Just nu har jag ett HB på 78 och är så trött...

• Nalle Puh73
    Ronille skrev 2007-06-15 23:09:53 följande:
    Sorry, menade RA-faktorn...Det finns en faktor i blodet som tyder på reumatism. Sänkan och andra värden visar om man har en infektion alt inflammation i kroppen och det är ytterligare ett bevis på att man kan ha reumatism. När jag var som sjukast hade jag en sänka ( crp ) på över hundra...Hör med din läkare igen och be de ta alla prover de kan. Man ska även uppfylla vissa kriterier för reumatiska sjukdomar.Just nu har jag ett HB på 78 och är så trött...

Ok, då fattar jag.

Ska be dom kolla upp sånt om jag inte blir av med min värk. Är konstant trött i kroppen och det värker mer eller mindre jämnt nånstans. Fingrar och fötter sväller just nu så dom gör ont. Börjar tro jag inbillar mig snart. Ett tag kunde jag knappt skjuta vagnen då handlederna värkte och var så stela, men det vara bara att strecha dom enligt läkaren så skulle det bli bra. Kan bara säga att det funkar inte.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Clever LG
    Nalle Puh73 skrev 2007-06-15 23:18:34 följande:
    Ok, då fattar jag.
    Ska be dom kolla upp sånt om jag inte blir av med min värk. Är konstant trött i kroppen och det värker mer eller mindre jämnt nånstans. Fingrar och fötter sväller just nu så dom gör ont. Börjar tro jag inbillar mig snart. Ett tag kunde jag knappt skjuta vagnen då handlederna värkte och var så stela, men det vara bara att strecha dom enligt läkaren så skulle det bli bra. Kan bara säga att det funkar inte.
    Gör det. När jag blev sjuk för tio år sedan hade jag också sådana difusa smärtor och var oerhört trött. Att stretcha är inte bra för en person som har ledvärk...

Försök att få en remiss till reumatologen för att få experthjälp. Även om du inte har någon reumatisk sjukdom i slutändan så kan du få rätt hjälp och medicinering.
  • FH Mamma

Jag har dåligt järnvärde som sämst 4 som bäst 16.
    Tar inte upp järntabletter så jag fick ca 20-30 ampuller järn ett tag.
    Eftersom jag är svårstucken satte dom in en piccline.
    Den senaste tiden har jag blivit jättetrött bör väl ta nya prover snart.

• Anonym

Läste bara ts.. Jag frå lite järnbrist varje gång jag har mens. Inte farligt men dock så att jag behöver äta tabletter. Men jag har kommit på att om jag äter broccoli, persilja och bananer under mensen så klarar jag mig bra. Vet inte varför just de sakerna är bra mer än att det är järn i persilja men..

Jag hoppas du blir bra snart ts.

Svar på tråden Järnbrist igen, jag är less. Någon fler än jag med järn bekymmer?