• Snarkofagen

Semester under föräldraledighet?

"När ska du ta ut semester i sommar, då?" undrade min man och jag skrattade högt. "Vaddå, jag är ju föräldraledig hela sommaren?", blev mitt svar.

Men han hävdar att jag kan söka semester eftersom föräldrapengen är semestergrundande. Och nu ser jag ut såhär Var söker jag en sån semester? Arbetsgivaren? Nää, så galet kan det väl inte vara? Hur får jag reda på hur mycket jag tjänat in?

Vad vet ni andra om detta?

• Svar på tråden Semester under föräldraledighet?
  • timberhochmandie

Visst kan du ha rätt till semester! Det beror lite på hur länge du har varit föräldraledig. De första 120 dagarna är semesterlönegrundande, om du inte har ett bättre avtal... Sedan kan du ju ha hunnit tjäna in några semesterdagar innan du gick på ledighet? Ring ditt lönekontor, de borde ha koll på hur många dagar du har!

• Amita

Föräldraledighet är sem.lönegrundande för varje förälder i 120 dgr under förutsättning att man har föräldrapenning för dem (ensam vårdn.havare har 180 dgr). Du kan ej plocka ut semdgr samtidigt som Du tar ut f-penning från försäkr.kassan, utan då avbryter Du bara Din f-ledighet & tar sem istället. Detta pratar Du med arb.givaren om (sem alltså). Att dagar är semesterlönegrundande innebär att det är dagar som Du senare får betalda sem.dgr för. Ofta är ett semesterår från 1/4 - 31/3, och de dagarna Du arbetar in nu använder Du alltså from 1/4 nästa år.

• marvor

Kolla med din arbetsgivar hur många semesterdagar du har rätt till. Om jag inte missminner mig så är det ett antal dagar i början av din föräldraledighet som är semestergrundade, så är det för mig iallafall. Man kan avbryta sin föräldraledighet och ta semester istället.

• Snarkofagen

Ja, det HÄR ska bli spännande...

Vi är en liten skuttfirma med två egenföretagare och jag De är VÄÄÄLDIGT tveksamma till allt jag kommer dragande med; föräldraledighet, havandeskapspeng, sjukskrivning under graviditet... Och ekonomiavdelningen är typ obefintlig. Men jag kollar. Tack för hjälpen och trevlig helg!

• jocer84

Lånar tråden och slänger in en relaterad fråga;

Måste man ha TAGIT ut Föräldrapenning under dessa 120 dagar eller "räcker" det med att man varit Föräldraledig??

• puffipuff

i år har jag 10 betalda semesterdagar och 15 obetalda att ta ut och jag har varit mammaledig sen februari 06. började dock jobba varannan helg från januari i år men som sagt, viss del avv mammapengen är semestergrundande

• timberhochmandie

jocer84: 120 fp-dagar är semestergrundande. Du måste alltså ha tagit ut fp, men du måste inte ha gjort det under de första 120 lediga dagarna. Är du med?

• jocer84

timberhochmandie

Aha så lönekontoret tjeckar av med Fk om/när jag tagit ut ersättning och baserar då semesterdagarna på det?

• timberhochmandie

jocer:

Jag vet inte om lönekontoret bryr sig om att kolla eller om de litar på sina anställda... Fick du inte fylla i en lapp när du ansökte om ledigt där du skulle ange om du skulle ta ut fp eller inte?

• jocer84

timberochmandie

Nepp, jag behövde bara fylla i perioden jag skulle vara föräldraledig, inte hur jag planerade att ta ut min ersättning..

Jag ska ju ha Hp först och den verkade inte vara semsetergrundande utan de 120 dagarna började räknas först då jag gick på mammaledighet.

• Malin 82a

jag toh ut sem. när jag var hemma, bara för att få lite extra pengar i plånboken, tänk bara på att det kan sacka efter sen när du börjar jobba, så att du inte har tillräckligt många dagar nästa sommar...

• jocer84

Måste man inte ta ut ett visst antal semesterdagar per år?

När jag frågade på lönekontoret sa dom att jag kunde spara upp till 40 dagar!

Svar på tråden Semester under föräldraledighet?