ni med astma
Jag är i början av min graviditetn, har astma och svårt att andas till och från men alla mediciner är "förbjudna" för graviditeter. Vad tar ni för mediciner?
Jag är i början av min graviditetn, har astma och svårt att andas till och från men alla mediciner är "förbjudna" för graviditeter. Vad tar ni för mediciner?
Bricanyl har jag fått höra av min bm att man kan ta.
Jag tar själv inga mediciner eftersom inga hjälper på mig.
Jag tog Ventoline serevent. Sereventen tog jag morgon å kväll. Ventolinen tog jag ca fyra gånger om dagen. Var även inne till sjukhuset ett par gånger och inhalerade när det var som värst. Tog även under en period betapred tabletter.
Jag var och är fortfarande tvungen att ta så mycket medicin.
Skulle inte överleva en dag utan.
Vilka mediciner har du som är förbjudna?
Symbicort och sen andra med cortison i. Vid min förra graviditet så ficka jag också åka in och inhalera men då fick jag barn i juli så jag var i 8:e månaden vid den här tidpunkten, nu känns det lite löjligt eftersom jag bara är i vecka 6.... Jag har alltid som svårats i juni-juli
Symbicort tar jag flera ggr om dagen, den är inte farlig enligt både min läkare och bm. Tar även singulair (tabletter) varje dag.
Jag har Pulmicort morgon + kväll o bricanyl. Bricanylen ska man ju vara försiktigt med i första trimestern så jag har också ventoline. Är i v12 o fick nya recept för bara en vecka sen så pulmicorten o bricanylen o ventolinen är A-klassade: ok för gravida.
Plumicort & Bricanyl....
jag tar bricanyl och pulmicort å det har min läkare ordinerat och det ska inte va några problem alls. däremot har jag betapred mot svårare attacker och de sa läkaren va ok om man tar det någon gång under graviditeten men inte för ofta. men rring å be å få träffa din läkare, min sa att dom gärna vill träffa patienterna när dom är gravida även om man mår bra.
Jag tar min Ventoline Discus ibland och det var tydligen okej sa BM. Har du varit på inskrivning än? Vilken vecka är du i? Du kan ju ringa till barnmorskan och fråga såna där grejer :)
Jag tar ventoline diskus förtillfället när jag behöver, innan tog jag även seretid vilken är en långtidsverkade spray men denna fick jag sluta med pga graviditeten
Jag ahr pulmicort som lakaren godkande. Nu har jag inte behovt ta den da astman verkar ha forlorat mot graviditeten.
bricanyl, symbicort. Å jag har en ailos maskin med combivent...det kanske inte är det bästa...men läkaren sa att jag måste inhalera i maskinen om det blir kris...för annars så kan både jag å barnet dö....
Sen har jag såna här adrenalin sprutor som man absolut INTE ska ta under graviditeten. Eftersom jag var hög gravid under sommaren förra året så aktade jag mig noga för geting stick. Å vet ni vad som hände? 5 dagar innan Bianca föddes så blev jag stucken. Akut in på sjukhuset...sen gjorde dom det som krävdes...vet inte vad, men jag fick en massa mediciner...
Men lilla Bianca föddes frisk å kry å full av liv :0) Läskigt det där med mediciner som man verkligen måste ta för att överleva..
Pulmicort 400 mg morgon och kväll, bricanyl vid behov.
Seretide diskus forte alt. seretide diskus kan du ta under graviditet, samt bricanyl vid ev. behov. Det här med att astmamediciner är farligt under graviditet är gammal info som florerar runt, till och med på MVC och det är klart att man blir orolig. Men efter 40 års forskning på vissa astmamediciner finns det ingen anledning att vara orolig, enligt min astmaläkare. Tvärtom kan det bli mycket farligare för både dig och barnet om du får syrebrist under graviditeten eller förlossningen, för att du undvikit att ta dina mediciner.
måste bara säga att gud va skönt för er som fått bättre astma under graviditeten.Grattis till er! själv har man rätt tungt å andas till å från men det finns ju dom som har det värre.
Min astma har blivit avsevärt sämre de senaste 2 dagarna. Jag brukar bara ha problem några gånger om året men har nu haft andningsproblem dygnet runt. Har en Beclomet Easyhaler (förmodligen en lättare variant av astma medicin), men den verkar inte alls hjälpa ![]()