• 1991

Katt som "mullrar" (morrar?) åt annan katt

Här kommer ännu ett inlägg från mig om saker jag undrar gällande min stora kisse

Vi har ju skaffat en kattkompis (hankattunge) till vår stora katthona på 3 år.

För att fatta mig kort så går hon nu omkring och morrar väldigt ofta, alltså inte fräser.. utan det låter mer som om hon "mullrar" innifrån på någotvis och så naffsar hon ifrån när man klappar henne. Vad tyder detta på?

Äldsta katten och kattungen brukar även springa omkring och leka(?) en hel del, då ser det så hemskt ut tycker jag.. har så svårt att avgöra om det är på lek eller om de bråkar.
    Äldsta katten fräser ju visserligen, eller så ger hon ifrån sig konstiga jamningar (inte vanliga normala) och lillen verkar lite besvärad då också.. men ändå så springer han efter äldsta katten ändå och om han inte gillade det så borde han ju inte sprungit efter?

Vore så skönt om någon kunde svara på mina funderingar..

• Svar på tråden Katt som "mullrar" (morrar?) åt annan katt
  • SolOchSnö

Jag har katter och är uppvuxen med det men jag är ingen expert

Jag tror att det inte är helt enkelt att få en vuxen katt att acceptera en ny kattunge. Dels är katter inga riktiga flockdjur och dels kan en busig kattunge vara irriterande för en katt som är van att vara ensam. Dessutom har den vuxna katten redan sitt revir i ert hem och tycker inte om när kattungen tränger sig på.

Om en katt fräser så är den rädd men om den morrar så är den arg. Er vuxna katt ser inte kattungen som något hot utan vill bara avvisa den så därför morrar hon.

Men jag tror att för det mesta går det bra och ni får helt enkelt låta dem bekanta sig med varandra och göra upp om rangordningen. Kattungen backar när han märker att den vuxna katten menar allvar och den vuxna katten kommer nog att vänja sig till slut. Ni kanske kan se till att hon har någonstans att hoppa upp dit kattungen inte tar sig så att hon får vara ifred när hon vill.

• FridaE

Är inte så insatt i katter men det låter ju som den äldsta vill ordna upp rangordningen lite, kanske tycker den lilla är lite äcklig men vill gärna lära känna den lite mer samtidigt. Så länge det inte är rent allvar från hennes sida så kommer det nog gå över.

• Pikku Enkeli

Kan inte direkt svara på VARFÖR katten gör så, men jag kan tipsa om att prova Feliway. Det köpte vi när vår ena katt blev sur på den andra, de blev vänner igen. Om det var tack vare Feliway är svårt att säga, men jag tror det.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • 1991

Tack så jättemycket för ditt svar!

Så när dem "gör upp" så är det bäst att hålla sig utanför?
    Jag menar, t.ex. när dom leker (?) sådär allvarligt,
    är det då bäst att låta de vara ifred? Klarar de av det själva?
    Ser så obehagligt ut när de trycker ner varandra sådär och den ene gnäller och den andre morrar och fräser.

• SolOchSnö

Om de inte skadar varandra så skulle jag låta dem vara ifred. Jag tror inte att man kan "lära" katter att låta bli att göra upp om rangordningen.

Jag kom också på att ni kanske måste komma ihåg att ge den vuxna katten uppmärksamhet (om hon är en kelig katt). Jag tror inte att hon blir arg på kattungen för att han får uppmärksamhet men hon märker säkert att det inte är som förut.

• 1991

SolOchSnö

Självklart ger vi stora katten så mycket uppmärksamhet som det går. Men numera biter hon ifrån, mullrar eller fräser om vi klappar henne. Förut var hon mer kelig men det är ju mycket som har ändrats nu så det är väll egentligen inte så jättekonstigt..

• mia A

Hejsan har en fråga.
    Vi tog en 1 årig katt häromdagen jag har två barn 2 och 4.
    När katten kom innanför vår dörr så morrar den dovt låter iallafall som den morrar.
    Häller man upp mat morrar den kommer det nån på besök låter den så när jag skulle lyfta upp den idag så började den sitt morrande läte.
    Ska jag ringa förra ägaren och se om de kan ta tebaxs katten eller?
    Annars e han jättegosig och så kommer upp till en i knät och springer med barnen och kollar vad de gör.

De som hade katten påstod att deras dotter var allergisk.

Svar på tråden Katt som "mullrar" (morrar?) åt annan katt