• luzorsus

Vart ska man åka i Grekland?

Vi ska åka på vår bröllopsresa i juli. Vill tillGrekland. Någon som har tips om era favoritöar? Fudnerar själv på Samos, Korfu.....eller Naxos. Inte Santorini...Skriv gärna vilka ni åkt med och vilket hotell ni bodde på.

• Svar på tråden Vart ska man åka i Grekland?
  • skrållan2

Jag har varit på Santorini. Men det var inget för mig, skulle aldrig åka tillbaka.
    Jag har oxå varit på Kefalonia. Helt otroligt vad fint det var där.
    Vi hyrde moppe och åkte runt och hittade små stränder där vi kunde ligga helt för oss själva. Kommer inte i håg vilket hotell vi låg på.

• luzorsus

Har bara hört dåligt om Santorini faktiskt. Syrran var på en resa till tre öar, sist Santorini. Och efter att ha upplevt två bra öar blev de ruggigt besvikna på Santorini......dålig mat, dyrt, dåligt bad, dåligt hotell etc...

Okej, Kefalonia antecknat

• panki2

Naxos är min favorit ö av dem jag har varit på i Grekland (har även varit på Kreta, Korfu, Santorini, Mykonos och Skiatos.

Vi bodde i utkanten av Naxos stad, kommer ej i håg vad hotellet hette. Det var ett enkelt lghtshotell som var frächt och helt OK. Vi åkte med fritidsresor.

En strand man inte får missa är Agi Ana som var helt underbar. Maten var också bra och rätt bra priser vad det med. Jag skulle gärna åka dit igen!

• Mamalicious

Hej!

Vi har velat fram och tillbaka men idag bokade vi Korfu, vi ska bo i Agis Georgios som ska var en lugn och mysig liten ort Reser ni utan barn? Vi kommer ha med oss vår son som är 1 ½ år Längtar!!

• danitra

Parga!

Helt underbar stad/by i gammalstil med vacker hamnpromenad som till stor del är bilfri. Vackert hav och bra stränder, både sand och klappersten beroende på vad man gillar bäst.

Vi bodde på Angela som ligger precis vid en liten strand.

• Ankianka79

Jag var på Santorini för ett par år sedan och det var helt fantastiskt! Vi bodde då i Kamari. Jättegod mat, klapperstensstrand (på gott och ont) och ett superfint hotell som hette Aegean Plaza. Här var lite billigare än i Fira (huvudorten), eller rättare sagt rätt rejält mycket billigare. Åkte på en utflykt runt ön, till utkiksplatser och vinodlingar och avlutade det hela med att titta på den vackra solnedgången i Oia.

Nu ville du ju inte åka till Santorini, men vill tipsa om det iallafall ,för jag var supernöjd med den ön!

Hoppas att du hittar något som faller dig i smaken, alla öar hr ju sin charm (har varit på några men inga av dem du ville ha tips om).
    Trevlig bröllopsresa!

• Zhara

Jag älskar Lefkas, den är lummig, bergig och relativt lugn. Underbara stränder på västkusten!
    Världens bästa grekiska sallad på stranden Poros

• Mamman med två pojkar

Jag älskar Rhodos.Än så länge har jag varit där tio gånger och åkt med Ving,Apollo och Fritidsresor.
    Senast så bodde vi på hotell Petit Palais som ligger mitt i stan, om ni åker med Apollo så ingår All inclusive, det rekomenderar jag varmt.
    Stränderna i stan är steniga men om man hyr bil eller moped så kan man åka till massor av fina sandstränder.

• Leiben

sifnos eller serifos kanske. vill ni ha turister eller greker?

Hade jag mer tid i grekland än jag har nu (ska hänga i aten hos släkt) skulle jag åka till Milos eller amorgos. Spana in de sistnämnda.

Här kan du läsa på själv. www.kalimera.nu/
    här finns bra artiklar och forum.

Skippa de allra största turisthaken!

• mammiz77

Jag kan rekommendera Rhodos och Zakynthos,helt underbara öar!
    Har även varit på Santorini som jag kan rekommendera,en annorlunda men jättemysig ö!
    Hyr gärna en bil eller moppe för att få se lite mer av ön ni väljer att åka till.

• luzorsus

vill nog har en bra blandning mellan turism och grekland.....inget värsting partyställe, gärna geuint.......

• Deia

Lite kommentarer på de förslag du redan fått. Vi har varit på:

Lefkas, Agios Nikitas LITEN mysig by på västkusten. Jättefina stränder i närheten och bra tavernor.(Hit reser VING). Nidri är INTE mysigt.

Samos, Kokkari också ganska liten by, jättemysig och romantisk, kan dock blåsa ibland.

Kefalonia gillar många. Förstår inte varför, jag inte gjorde det. Stränderna kan INTE jämföras med de på Lefkas.

Själv drömmer jag också om Amorgos (precis som Leiben). Fast dit går ingen charter men då hittar man oftast de riktiga pärlorna:)

• Nadjis

Jag rekomenderar:

- Kefalonia
    - Poros
    - Egina (byn agia marina)
    - Limnos/Lemnos
    - Zakynthos (byn agistri eller tsvili)
    - Thassos
    - Xios (osäker på stavningen, går inga charter dit)
    - Mytilini.

• Nadjis

Spetses ska vara fint och romantiskt också sägs det!

• luzorsus

har premilimärbokat en resa till Lesvos/lesbos/mytilini nu............ska bara visa gubben när han kommer hem, han kanske har nåt att säga till om oxå...........

Svar på tråden Vart ska man åka i Grekland?