• Snossan

West Highland White Terrier fråga?

Jo, min mamma har drömt om en sådan hund ialla år men vi har bott i sthlm city så hon har inte velat skaffa hund för det. Nu har dom flyttat till landet för gått och hon tänker på den lilla vita hela tiden.

Vi har kikat lite på sidor om den och läst en hel del, men inga direkta priser står. Även sett en liten tik som ska omplaceras, va betalar man för en sådan hund?

Någon som har en sådan underbart fin hund?

• Svar på tråden West Highland White Terrier fråga?
  • MiAmor

Jag har en sån liten sötnos! Han kostade 10 000kr när vi köpte honom som valp.
    Kan inte annat än varmt rekommendera din mamma att köpa en westie! Min Chili är fantastisk, alltid glad, älskar barn, pigg och alert men samtidigt klarar han sig utan jättemycket motion. Aldrig tuggat på något i huset, lätt att få rumsren osv.

Nackdelen med honom tycker jag är att han skäller när han hör ljud utanför dörren och att han är hemskt kräsen med maten (vi får blanda kulor och mjuk mat för att han ska äta).

Jag vet inte hur gammal din mamma är men äldre människor brukar älska Chili, både min mamma, farmor och mormor är helt sålda på honom tror det beror på att han är så pigg och glad men samtidigt behändig.

Hoppas din mamma hittar sin westie! (bild på min finns i galleriet om du vill kolla)

• vackrastarflow

Westisar är underbara små hundar, men inte direkt någon knähund. Man får vänta sig en bestämd liten sak, med mycket vilja!

Vi har, som MiAmor, också haft lite problem med maten, Charlie är väldigt kräsen, men så har vi heller aldrig haft problem med att han tuggar i sig konstiga saker utomhus och blir sjuk. Westisar är även kända för att vara lite känsliga i magen så man får hålla en bra diet, och kanske köpa lite dyrare mat. Vet att ett märke har speciellt westiefoder, kan ha varit Eukanuba men jag minns inte direkt, vår gamling går på seniorfoder hehe.

Vi betalade 7000 för vår knate, med jättefin stam, men det var också 13 år sen.

Charlie låter inte mycket, och skäller väldigt sällan. Mest bara när han ser nåt djur på TV, och så morrar han lite när grannhunden går förbi utanför hehe.

Vi hade inte heller problem med att han tuggade på saker, och han blev väldigt snabbt rumsren, men då hade vi fördelen att jag var hemma helt med honom sommaren vi fick honom.

De blir ganska gamla också. Charlie är 13 och väldigt frisk och alert. Lite stel i lederna, men det är ungefär det. Man kan ganska ofta räkna med minst 15 år.

• FH Mamma

Vi hade en sådan. Köpt hos en uppfödare i Ödeshög tror jag.
    Vi köpte henne för 15 år sen för 10 000kr men priserna är nog samma.

Vår hund hette Love me forever fast hon kallades Asta. Underbar hund hmm ja utom 1:a året då var hon lite jobbig.
    Jag var bara 15 och hade huvudansvaret för träning. Men hon var döv (ja inte fysiskt hon bara stängde av öronen). Inte en gång lyssnade hon under valpkursen.
    Men efter 1 år lyssnade hon bra.

www.westiealliansen.se/breeders/index.htm

• vackrastarflow

FH Mamma

Haha! Charlie har selektiv hörsel han med han kan dessutom låtsas sova, men han har inte insett att han rör öronen när han låtsassover...

• MiAmor

Ja, westies har mycket vilja Chili vet direkt när det är dags att bada eller trimma, räcker att jag öppnar skåpet där grejerna står så försvinner han under sängen och rör inte en min när man ropar på han ..O vill han inte gå hem när man promenerat honom så gräver han in tassarna i marken och så får man dra honom sittandes på rumpan hem

• Snossan

Hehe va söta dom låter, kul med en söt hund med mycket vilja. Dom verkar ligga runt 10000.
     Vet ni om den här rasen  har något problem som man ska vara uppmärksam på när man köper dom?

• tsunami

Som jag har förstått det, kan vissa uppfödare vara ovilliga att sälja sina valpar till såna som inte har kontakt med en bra trimmare. Inte alla tänker på att en westie är ganska svår att trimma rätt.

• vackrastarflow
    Snossan skrev 2007-06-16 13:29:40 följande:
    låtsas sover haha!!
    ja och helst om han har snott ens plats i soffan när man varit på toa eller nåt. då sover han extrahårt

det finns en del problem med eksem hos westis. helst i yngre ålder. Charlie fick lite första året, precis vid tassarna, men de försvann efter lite behandling sen har vi aldrig sett dem igen.
  • MiAmor

Överhuvudtaget har westies har känslig hud. Men om man ger dem anpassad mat (t ex hill´s lamm och ris) och man använder diskmedlet YES som shampoo när man badar dem så brukar det gå bra.. Chili har aldrig haft några problem. Svamp mellan trampdynorna är inte heller ovanligt, ofta börjar de slicka sig på tassarna när de har det, så det är lätt att upptäcka, och då kan man köpa klorhexidin och bada tassarna i, skölja och så försvinner det.

• Snossan

Ok, det visste vi inte om deras hud, va bra att vi fick reda på det.

Det här med trimmning. Hur ofta behövs det göras?

• vackrastarflow

skulle vilja säga var tredje månad, men minns inte exakt. fördelen med trimningen är att det gör att de fäller mycket lite. jag fäller mer än hunden

• magikatt

Jag har också en Westie
    Hon heter Tuva och har precis fyllt två.
    Tuva har tyvärr fått den genetiska sjukdom som är så vanlig i denna ras nämligen allergi.
    Det upptäcktes vid första löp vid sju månaders ålder.
    Hon blir röd och svullnar mellan trampdynorna.
    Hon är allergisk mot husdamkvalster,vilket ju finns i hela ens hem
    Hon behandlas nu med Imunterapi.
    Jag fick ge 11000 för Tuva och köpte henne som valp.

Westie är en underbar ras och trots hennes sjukdom ångrar jag inte mitt val.

Bilder finns i mitt galleri.

Svar på tråden West Highland White Terrier fråga?