• PLU

Minifom - hur ofta och hur länge?

Man skall ge minifom varje gång innan matning men är det oavsett hur ofta barnet äter? (kan ju även vara olika från dag till dag)
    Sen står det i beskrivningen att man skall kontakta läkare om det inte blivit bättre efter 2-3dagar. Skall man inte använda det längre än så? Läst forum där det har används tills barnet är flera månader, är det varje dag då eller har ni uppehåll efter 2-3dagar?

• Svar på tråden Minifom - hur ofta och hur länge?
  • Familytime

Jag använder det vid varje amning dygnet runt och tänker se om det blivit bättre efter några dagar. Blir det bättre, så tänker jag fortsätta tills det tar slut i flaskan.

• Tatta

Jag gjorde så här: gav minifom vid de lite "större målen", dvs inte bara när min kille snuttade. De rörde sig om kanske 5-6 ggr/dag som mest. Gav inte på natten. Vi märkte bättring.

Efter ca 1 månad drog vi ned lite till 2-3 gg/dag och när han var i princip 3,5 månader slutade vi helt. Nu är han 4 och Minifom behövs inte alls.

Jag köpte 3 små flaskor: en till kylen, en till skötväskan och en uppe (vi bor i hus). De håller sig en månad i rumstemperatur och på en månad tar de slut.

• aprilsill

Efter 2-3 dagar tror jag betyder att då kan det vara något annat som är fel, och att det krävs något annat än minifom. Jag använde det till Alla måltider fram tills ca 7 månaders ålder

• Frosk

Vi fick använda det tills lillan var sexmånader. Vi gav vid varje mål, aldrig några uppehåll. Det hjälpte först när vi gav 20 droppar eller mer per gång.

• PLU

Hur märker man egentligen att dom har magknip? och hur ser man att det är bättre?
    Klämmer man på magen så är den ju hård, men det är inte för att hon drar upp benen då..?
    Gnäller? Men hur vet man att det är för magen då?

• PLU

Min dotter pruttar mycket och ljudligt!
    Är det bra för magen?

• Tatta

Pruttar är bra! Men det visar ju också att det är gaser i magen. Minifom hjäper till att få ut det.

Det kan ta en vecka innan Minifomen gör nytta.

Magknip märks. De skriker nästan annorlunda än när de vill nåt eller är hungriga. Det låter liksom att det gör ont. Ofta spänner sig bebisen, kanske drar upp benen osv.

Pröva även massage och att bära bebins mage mot din mage + bärsjal. Det är skönt.

• aprilsill

VI märkte det direkt att något var fel. Somnade aldrig om på nätterna, grät direkt man la ner honom, vägrade somna i vaggan. Direkt vi använde minifom blev han snäll som en ängel.

• cosmos

Hur ger ni Miniform och hur mycket?
    Man behöver altså inte fråga BVC först utan det är ofarligt att använda det?

Min son är 13 dagar gammal bara men skriker så på natten som om han har magknip. Duktig på att fisa på dagen är han men natte tid är det inget skoj.

• teasmamma

Vi ger minifom 10 droppar på en sked. O vid varje matning. Nix behöver inte fråga bvc om det. Vi började ge Max när han var fem dagar.

• aprilsill

Min BVC sköterska sa åt mig att öka dosen vid behov, allt för att lillen skulle må så bra som möjligt. Det är först vid 40 droppar som det blir för mycket. Och det är alltså 40 droppar per tillfälle.

Svar på tråden Minifom - hur ofta och hur länge?