• Ulfino

    Vi har kört slut på Lillen

    Jag, som högste öfverhuvud för vår sons utveckling, har gått över gränsen för vad vår lille klarar av. Tror jag.

    Han har visserligen njutit av att vara på Skansen, levt rövare hos sina kusiner och upptäckt Mälaren från en roddbåt (nja, mer sovit i en...) men man märker på honom när han plötsligt blir så där lite mer "Mammig" och "Pappig", plötsligt lite mer trygghetssökande, då behöver han tid att reflektera.

    Det är bara det att han vid just sådana stunder blir totalt uttråkad av att bara "sitta hemma", mer än vanligt. Så det är inte lätt att få honom att reflektera.

    Min känsla är att reaktionen kommer dagen efter en actionfylld dag. Det är nästan som att man bör planera in sitt liv i varannan dags turer, blanda varannan dag som en tråk-dag och varannan som en action/upptäckardag.

    Har ni liknande erfarenheter? Vår son är 1,5 år, troligtvis är detta fenomen åldersrelaterat.

  • Svar på tråden Vi har kört slut på Lillen
  • Xerxez

    Psykologerna säger ju att det är otroligt viktigt att dagens barn "lär sig" att bara har tråkigt ibland. Inte minst hjärnan behöver det.

    Jag håller helt med. Det märks tydligt på vår son.


    Post hoc ergo propter hoc
  • Myten

    Jag tror att det handlar väldigt mycket om vad man vänjer barnen med. Vänjer man dem med att det är högsta växeln hela tiden, alltid nya upplevelser och fullt blås så kommer man nog få barn som får det svårt att ta det lugnt och bara chilla någon dag.
    Ser man däremot till att default-läget för barnet är det som är närmast den kommande verkligheten i form av aktiviteter och stimulans så gör man nog både sig själv och barnet en rejäl tjänst.

    Jag vet att man inte ska jämföra djur och barn, men vissa likheter finns det nog ändå i fråga om stimulans och dess påverkan. Jag är hundägare, och jämför jag med många andra hundägare så har jag en mycket "enklare" hund, just för att han har en enorm förmåga att bara ta det lugnt och inte kräva en massa aktivitet. De hundar som verkar ha störst behov av stimulans och aktiviteter är de som kontinuerligt tränas på olika i de olika tävlingsformer som finns.

  • Tyrell

    Jag har upptäckt att junior sover riktigt dåligt efter en dag i full fart. Jag har också samma upplevelse av att han vill ta det lite stillsamt dagen efter också. Då står kroppen (relativt) stilla på honom, men munnen går i desto högre tempo.

    Men som med oss alla andra så fungerar barn på ett ganska basalt sätt. Lyssnar man på vad de vill så blir det bäst. Skansen i all ära men även rabatten hemma kan innebära en riktig guldgruva i form av stimulans.

  • Lajm

    Måste alla aktiviteter med ett barn var planerade, utanför hemmet och med en halv miljon andra??

  • Ulfino

    Lajm - Absolut, måste ju maximera sin Pappaledighet. Jag vet, det är inte alltid för barnets skull som jag uppdaterar min egen vänkrets som jag inte haft tid att träffa på år och dar. En frukost där, en fika här, lunch till och från... och när man ändå är ute och rör på sig, vad kan vi hitta på för ugnen då på den platsen?

Svar på tråden Vi har kört slut på Lillen