• Anonym

gemensam vårdnad och flytta

Hur långt bort enligt lag får man flytta med barn om den andre föräldern inte skriver på adressändrings papper?
    Om den andre föräldern inte skriver på papper innebär det då att vi måste bo med den andre föräldern?
    Vill inte ha några negativa kommentarer på mina frågor,vill bara få klarhet i hur det fungerar när man har gemensam vårdnad

• Svar på tråden gemensam vårdnad och flytta
  • septbebis

Du får flytta utan hans underskrift men barnet får inte flytta en meter. Men i princip kan du flytta ändå, för det som händer om pappan inte skriver på är att skatteverket gör en utredning om vart barnet bor. Men då kan det bli så att de bestämmer att barnet ska vara skrivet hos pappan eftersom du valt att flytta.

"Så länge en förälder bor kvar i den ursprungliga bostaden bör det förhållandet att barnet tillbringar en natt mer i veckan hos den andra föräldern, inte medföra ändrad bosättning."

Saxat från: www.skatteverket.se/folkbokforing/barnsfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc8000258.html

• Anonym

Tack för ditt svar

• Anonym (Kille)
    septbebis skrev 2007-06-16 19:27:46 följande:
    Du får flytta utan hans underskrift men barnet får inte flytta en meter.
    Flyttar du inom samma stad/ort utan att säga till är det väl ok? Det har iaf min sambos ex gjort. Ingen som sagt ngt om det.
  • Anonym

Nej du får inte flytta utan att pappan skriver på.
    Tänk även på att du kan bli av med ditt underhåll ifall du har sådant, om FK får reda på att ni inte står på samma adress bara för att pappan inte skriver på papprerna om att ni flyttat.

• Anonym

Alltså du själv får ju flytta men du får inte med dig barnet till samma adress

• Tulpanblomman

När min sambos dotter+mamma flyttade inom samma stad bara några kvarter bort så fick min sambo papper som han skrev på att han tillät det, så jag tror att man alltid oavsett hur kort eller långt man flyttar ska ha papper på det från den andra vårdnadshavaren.

• septbebis
    Tulpanblomman skrev 2007-07-14 11:31:15 följande:
    När min sambos dotter+mamma flyttade inom samma stad bara några kvarter bort så fick min sambo papper som han skrev på att han tillät det, så jag tror att man alltid oavsett hur kort eller långt man flyttar ska ha papper på det från den andra vårdnadshavaren.
    Japp, det stämmer. Flyttar man en endaste meter så måste pappan skriva på.
  • Anonym (Kille)

Min tjej är boendeförälder. Hennes ex har barnen när han är ledig från jobbet. Han flyttade från sin lägenhet till ett hus i samma stad utan att få en underskrift av min sambo. Vi visste inte ens om det utan fick reda på att de flyttat på omvägar..

****VAR**** står det att det måste till en underskrift för att få flytta inom samma stad. Isf vill jag veta det för vi ligger i en tvist just nu eftersom vi oxå vill flytta. Men då till en annan stad. Vore skönt att kunna påvisa att de gjort fel!!!

• Snirkel

Det jäkliga är att barnet inte får flytta alls utan umgängesförälderns godkännande om man har gemensam vårdnad. Jag bodde ensam med mina barn och umgängesföräldern bodde 3,5 mil bort. Så skulle jag byta lägenhet och flytta 300 meter men pappan vägrade skriva på papperen. *suck* Vad att göra? Barnen kan ju inte gärna bo kvar själva i lägenheten. Dessutom var den såld och nya ägarna kan ju inte gärna överta barnen också. Jag ringde skattemyndiheterna och frågade och de rådde mig att ta barnen med mig och flytta utan underskrift för de skulle godkänna flytten om pappan började bråka.

Efter det krävde jag ensam vårdnad så nu flyttar jag med barnen när jag vill.

• zaaga

Anonym kille - lättast är väl att ringa till Skattemyndigheten?

Jag har delad vårdnad om mina äldsta barn, jag och pappan är inte alls osams och så. Barnen är skrivna hos mig och för två år sedan flyttade vi två kilometer (hade köpt hus). Jag hade inte en tanke på att få mitt ex underskrift på ett sånt papper. Självklart visste han om flytten och så och vi hade bestämt att barnen skulle skrivas på den nya adressen.

Eftersom jag inte hade hans underskrift (barn under 12 år är det som omfattas av den regeln om jag inte minns helt galet) så ringde helt enkelt en handläggare hem till honom och frågade om det var ok!! Enormt snällt av henne tycker jag! Så han fick helt enkelt hem ett papper där han fick godkänna flytten.

Så ja. Alla flyttar måste godkännas avstånd spelar ingen roll. Det är ju egentligen adressändringar vi pratar om - inte direkt själva flytten.

Svar på tråden gemensam vårdnad och flytta