Devania skrev 2007-06-16 20:06:08 följande:
Jag bokade tiden till en privatklinik och inte alls via min BM. Bor i Finland och här görs bara ett UL, i vecka 18. Så detta är helt på egen hand och det kommer kosta mej en del... Men jag vill veta om allt står rätt till, är väl medveten om att man KAN finna ex. missbildningar, och det är en av orsakerna till att jag vill kolla upp det. Ser man bebisen tydligare med VUL elr vad menar du?
Jag är också från finland och kan säga att de beror på kommunen om det görs ett eller två ultran!

på många ställen får man två,här som jag bor i södra finland får man tex. 2!Far man på 2 (frivilligt såklart) far man i vecka 12 o vecka 20!På det första kollar dom nacksvullnaden som syns bäst just i vecka 12!då görs det vanligtvis ett VUL eftersom det syns bättre!nu när jag var så gjorde dom först VUL men vi fick inte bebin att svänga sej för att kunna mäta nacksvullnaden så BM tog sen vanligt UL o visst var det skillnad!det syntes så mycket mera detaljer med VUL!
TS, inte ska det kännas pinsamt att din kille e med!han kommer ju att sitta vid din sida när det görs!o eftersom du e gravid antar jag att han sett allt