• Devania

Ultraljud i vecka 12?

På måndag ska jag för första gången få se livet som finns i magen :) Är då i vecka 11+1. Är jättenervös att något skulle vara fel, men hoppas på det bästa och längtar så mycket. Hur mycket kan man se i den veckan? Gör dom VUL elr UL? Vill hellre ha UL när min kille är med, tycker det skulle kännas obehagligt att göra VUL när han ser på :) Vet ingenting, har bara bokat tid till en privatklinik....

Nån som vet?

• Svar på tråden Ultraljud i vecka 12?
  • korven72

Fostret är ganska litet när du ser det och du ser i princip att det är en bebis, men inte så mycket mer *ler*...

Du behöver itne göra VUL om du inte vill, men läkaren kanske tycker att de får fram en tydligare bild.

Ta med din kille, han kan ju sitta uppe vid ditt huvud och inte "titta där nere" om du tycker att det känns privat.

Att göra UL medför ju ALLTID att det framkommma saker som man inte önskar. Men det berättade väl BM när du bokade tiden?

• Devania

Jag bokade tiden till en privatklinik och inte alls via min BM. Bor i Finland och här görs bara ett UL, i vecka 18. Så detta är helt på egen hand och det kommer kosta mej en del... Men jag vill veta om allt står rätt till, är väl medveten om att man KAN finna ex. missbildningar, och det är en av orsakerna till att jag vill kolla upp det. Ser man bebisen tydligare med VUL elr vad menar du?

• Hallontårta

Jag gjorde vanligt UL i vecka 12+0 (vi trodde dock jag var i 11+3). Såg en fin liten bebis i profil som sprattlade massor. Fick utskrivet ul-bilder där man ser en liiiten näsa, kinden osv. Sååå söt!! Den hade dessutom hicka då jag var där. Studsade upp och ner hela tiden

• MeandHim

Man ser bättre  med vul när det är så tidigt.
    Annars kan tarmarna ge en skugga och bebisen syns inte.

• Sweet Mami 2 Be

Gjorde också ett UL i v11, man såg inte så mycket at "bebiskonturerna", men man såg ett liv som hoppade runt, och det var det jag ville se.

• korven72

Lycka till och hoppas du får fina bilder =)

• Sabina87

Jag gjorde UL när jag va v11+4, och man såg hur den sparkade och så. Man såg tydligt att det va en bebis därinne =)

• Teskedsmamman

Jag gjorde ul i vecka 9, i vecka 13 gjorde jag nupp och fick jättebra bilder med UL

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 35
  • Wilmis
    Devania skrev 2007-06-16 20:06:08 följande:
    Jag bokade tiden till en privatklinik och inte alls via min BM. Bor i Finland och här görs bara ett UL, i vecka 18. Så detta är helt på egen hand och det kommer kosta mej en del... Men jag vill veta om allt står rätt till, är väl medveten om att man KAN finna ex. missbildningar, och det är en av orsakerna till att jag vill kolla upp det. Ser man bebisen tydligare med VUL elr vad menar du?
    Jag är också från finland och kan säga att de beror på kommunen om det görs ett eller två ultran! på många ställen får man två,här som jag bor i södra finland får man tex. 2!Far man på 2 (frivilligt såklart) far man i vecka 12 o vecka 20!På det första kollar dom nacksvullnaden som syns bäst just i vecka 12!då görs det vanligtvis ett VUL eftersom det syns bättre!nu när jag var så gjorde dom först VUL men vi fick inte bebin att svänga sej för att kunna mäta nacksvullnaden så BM tog sen vanligt UL o visst var det skillnad!det syntes så mycket mera detaljer med VUL!
    TS, inte ska det kännas pinsamt att din kille e med!han kommer ju att sitta vid din sida när det görs!o eftersom du e gravid antar jag att han sett allt
  • Devania

Nu e d gjort! Det blev VUL. Pyret i magen levde och hade livliga rörelser :) *GLAD*

• MissTherre

Kan man göra UL eller VUL när man vill? När är tidigast man brukar göra UL?

Detta är mitt första barn så vet inte så mycket om sånt här.. men frågar mn inget får man inget veta

• Devania

MissTherre,

UL kan man nog göra redan i vecka 11-12, men det syns tydligen bättre med VUL så tidigt... Men iallafall efter v 13 ska man nog kunna göra UL med tydliga resultat!

• MissTherre

Kan man göra UL eller VUL "bara för man vill" , måste bm tycka det eller måste det vara någon speciell anledning?

• Devania

På vissa ställen gör dom bara det. Jag bokade tid privat och fick betala en slant...

Svar på tråden Ultraljud i vecka 12?