• Kimmis

Måste man ha spjälskydd??

Jo, det är så att min lilla tjej ska få sova i min gamla vagga när hon kommer, och vaggan är sååå liten att spjälskyddet måste vikas i dubbla varv om det ska passa.
    Måste man ha spjälskydd dom första månaderna?
    För vaggan kan hon ju iaf bara ligga i tills hon börjar röra sig mycket och vända sig osv, då ska hon få en riktig spjälsäng.
    Min mamma sa att jag kan rulla ihop en mjuk liten filt och lägga runt huvudändan på vaggan bara.
    Vad är egentligen spjälskydd till för?
    Är det för att bebis inte ska slå i spjälorna eller fastna emellan med armar i ben?
    Eller både och?

• Svar på tråden Måste man ha spjälskydd??
  • Lincas

I en vagga behöver du väl inget spjälskydd, för den har väl inga spjälor, eller? Har aldrig själv använt vagga, så jag vet inte.

Spjälskyddet använder du till spjälsäng för att skydda så att bebisen inte slingrar in sig i spjälorna.

*KRAM*

• blommanigbg

Både och...
    Sedan blir det mer ombonat också..

• korven72

Du har svaret själv *ler*

Spjälskydd är till för att barnet inte ska fastna eller skava sig mot hårda kanter. Har du en vagga och gör den mysig me lite mjuka filtar mot kanterna så går det nog strålande fint =)

• Sebbes    mamma

ja o d drar inte på bebisen lika mycket om man har splälskydd heller... (har jag hört)

• Kimmis

Jo, det är en hög vagga med spjälor, suuuuuuuperfin är den!
    Då gör jag lite mysit med filtar runt istället.
    Har ingen lust att klippa sönder spjälskyddet heller, det var svindyrt..
    Men hur mycket rör sig en nyfödd bebis?
    Inte kan dom väl rulla runt i början?
    Usch, nu börjar jag ju bli nervös!
    Jag som kännt mig så säker på allt!

• korven72

Det finns lite riktlinjer hur små bebbar ska ligga tex på kudde som följer kroppen ner en bra bit osv. Fråga på BVC dom har koll på läget... =)

Man lär sig efterhand. Det kommer att gå bra!

• lillaleiasmammma

behöver inget spjälskydd till nyfödd! Dom rör sig ju inget i sidled själva.

• Kokos Kajsa

svart tulpan: VA?! Min dotter är 1,5 år och jag har ingen aning om några riktlinjer!!! Min dotter hade ingen kudde alls... Ja ja, hon mår bra ändå.

Lycka till Kimmis! Vagga låter mysigt tycker jag. Små barn gillar ju att sova ombonat. Ang. hur mycket de rör sig och när så är det väl jätteolika det med. Lägg du bebisen där i början så ser du när det är dax för spjälsäng helt enkelt.

• Amita

Du kan ju göra som spjälskydd själv med hjälp av filtar i fotändan behöver du ju inte ha något dock men på övre halvan kan du ju lägga filtar som spjälskydd. Angående hur mycket de rör sig så är det lite individuellt. Min son vände sig själv från sidan till rygg och sedan till andra sidan redan på BB. Spara själskyddet tills ni byter till spjälsäng istället.

• mrsjling

Jag läste nånstans att i flera länder, bla Australien, rekommenderas inte spjälskydd för att risken för PSD ökar...kanske kvävningsrisken blir större. Jag vet inte, men vi har spjälskydd till spjälsängen för vår 1 åring rullar runt i sömnen och slår sig mot dem och vaknar och gråter.
    Men till en nyfödd som knappt kan röra sig lär du nog inte behöva, som jag skrev ovan, det kanske bara är positivt att inte ha det! Ju mindre saker som är i sängen med bebis desto bättre!
    Jag skulle däremot inte ha massa lösa filtar i vaggan. Bara lakan/täcke räcker. I alla bäbis böcker/hemsidor man läser står det att man ska akta sig för just det...då kvävningsrisken ökar.
    Lycka till!

• Amita

mrsjling min son rörde sig massor som nyfödd han sprattlade med armar och ben och han vände sig själv från sidan till rygg och sedan till andra sidan redan på BB, så det är nog väldigt individuellt. Dessutom rekommenderade de på BB att man skulle bädda trångt med ihoprullade handdukar eller filtar runt bebisen för då sover de bättre.

mrsjling skrev 2007-06-20 21:07:39 följande:
    Men till en nyfödd som knappt kan röra sig lär du nog inte behöva, som jag skrev ovan, det kanske bara är positivt att inte ha det!
  • AHöst
    mrsjling skrev 2007-06-20 21:07:39 följande:
    Jag läste nånstans att i flera länder, bla Australien, rekommenderas inte spjälskydd för att risken för PSD ökar...kanske kvävningsrisken blir större. Jag vet inte, men vi har spjälskydd till spjälsängen för vår 1 åring rullar runt i sömnen och slår sig mot dem och vaknar och gråter.Men till en nyfödd som knappt kan röra sig lär du nog inte behöva, som jag skrev ovan, det kanske bara är positivt att inte ha det! Ju mindre saker som är i sängen med bebis desto bättre!Jag skulle däremot inte ha massa lösa filtar i vaggan. Bara lakan/täcke räcker. I alla bäbis böcker/hemsidor man läser står det att man ska akta sig för just det...då kvävningsrisken ökar.Lycka till!
    Har i usa bland annat.
  • Kimmis

Hmm.. verkar vara väldigt olika det där..
    Jag har hört att risken för PSD MINSKAR när det är trångt och ombonat..
    Jaja, jag satte i spjälskyddet ändå, jag sydde ihop det som lappade över, så det blev rätt bra ändå
    Finns bild i mitt galleri om nån vill se

• mrsjling

kimmis: det låter bra! Som sagt, vi har också kört med spjälskydd. Ville bara ge lite mer info! Lycka till!!!!

• Mimmi007

Spjälskydd behövs kanske inte de första månaderna när de ligger i spjälsäng. Men när den lill* blir större så tycker jag att det är ett måste. En dag när jag tvättade spjälskyddet, så fastnade min lilltjej med benet mellan spjälorna och vi höll inte på att få loss henne! Panik!!

Svar på tråden Måste man ha spjälskydd??