• ixus

Färskpressad Apelsinjuice - onyttigt?

Hur är det eg. med hemmapressad apelsinjuice? Känns som om man lurar sig
    själv i att tro att det kanske är nyttigt. Men någon som vet hur det egentligen är?

Om jag pressar 2-3 apelsiner? Det smakar ju som vanlig juice(fast mycket MYCKET godare då *s*) Men nyttigheten, eller ska jag säga onyttigheten?

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Svar på tråden Färskpressad Apelsinjuice - onyttigt?
  • isisisis

Färsk apelsinjuice är nyttigt.C-vitaminer och lite fibrer och säkert andra vitaminer som är nyttiga för kroppen.Grönsaker och frukt är inte onyttiga.
    Men den innehåller väldigt mycket socker.Fruktsocker.
    Fruktsocker är betydligt bättre än raffinerat socker.

• Victors mamma

Tja, jag vet inte...Jag är lite skeptisk eftersom det är så pass besprutat om det inte är eko...men nyttigare än vanlig juice är det ju eftesom den innhåller tillsatt socker.
    Färskpressad innehåller ju bara fruktsocker

• isisisis

Besprutningen är inte så kraftig på just apelsiner.
    Dessutom äter man inte skalet.

• Linda1976
    Lotus26 skrev 2007-06-16 20:31:35 följande:
    Tja, jag vet inte...Jag är lite skeptisk eftersom det är så pass besprutat om det inte är eko...men nyttigare än vanlig juice är det ju eftesom den innhåller tillsatt socker. Färskpressad innehåller ju bara fruktsocker
    NEJ! Vanlig juice, oavsett om den är frusen, nypressad, färskpressad eller från koncentrat, så innehåller den INTE tillsatt socker, däremot fruktsocker. Heter det juice FÅR det inte innehålla tillsatt socker nämligen. Gör det det, heter det nektar, fruktdryck el liknande.
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Grannen

Det är helt ok men nyttigare att äta hela apelsinen.

• Victors mamma

Linda1976: ahh då har jag lärt mig nåt nytt idag har alltid trott det varit raffinerat socker i vanlig juice

• Fluffguf

Juice över huvud taget är betydligt mindre nyttigt än att äta frukten eftersom så mycket fibrer försvinner. Men direkt onyttigt är det ju inte!

• Linda1976
    Lotus26 skrev 2007-06-16 21:14:34 följande:
    Linda1976: ahh då har jag lärt mig nåt nytt idag har alltid trott det varit raffinerat socker i vanlig juice
    Nix, alls icke! Trevligt när man får bidra med kunskap.

Det är ju bara pga sockerdebatten tex Bravo och Gomorron har tryckt på sina paket "Inget tillsatt socker"- det är ju bara det att det har det aldrig varit.
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Rusty

Apelsinjuice innehåller ungefär lika mycket socker som coca-cola. Visst, du får i dig c-vitamin också, men det är inte så vanligt med c-vitaminbrist. Skillnaden mellan att dricka juice och äta en apelsin är att när du äter apelsinen får du även i dig fruktkött som innehåller fibrer och gör dig mätt. Om du bara dricker juicen får du i dig allt sockret men känner dig inte mätt utan har rum för mer mat. Dessutom är socker "snabb egergi" som snabbt gör dig hungrig igen och dessutom bråkar med insulinproduktionen.

Det är bättre att äta en apelsin än att dricka sockret från tre.

Svar på tråden Färskpressad Apelsinjuice - onyttigt?