• lillalillalillamysan

Balkong i norrläge?

Skulle ni köpa en lägenhet med balkong i norrläge om det just var balkong som var skälet till att byta lägenhet? Kan man använda den överhuvudtaget? Går det att "odla" något på den?

Hjälp

• Svar på tråden Balkong i norrläge?
  • Pumpkin

Nix, finns inte en chans att jag skulle köpa en lägenhet med balkong i norrläge - det är ju ALLTID skugga. Är nog inte så många växter som gillar läget på en sån balkong...

• 62a

Har två balkonger, en i absolut skugga och en i sydväst. På norrbalkongen kan man odla fuchsia, kaprifol, skuggtåliga clematis som tex "Georg", hortensia, petunia, flitiga lisa, murgröna, etc. Man får lusläsa böcker om krukodling, men visst kan man få en grön balkong även där! Lite mer utmaning bara.

Urskönt då det är hett ute sommartid och man vill sitta och äta, läsa etc på en lite svalare plats!

• lillalillalillamysan

62a, tack! Vi skall titta på lägenheten idag... låter ju ganska bra, det du säger om balkong i norrläge. Vore ju kul om man kunde få en någorlunda grön balkong och det verkar det ju som att man kan

• lillalillalillamysan

Nu har vi tittat på lägenheten och den var jättefin! Blev så sugen... Vill gärna få höra fler erfarenheter från balkong i norr - hissa eller dissa?

• Grodan Soda

Bor man långt norrut så har man ju sol på sin norra balkong en stund alla dagar.

• Grodan Soda

Alla dagar under sommaren alltså och det är ju då man odlar kanske?

• lillalillalillamysan

Danstina: det är helt rätt. Den här balkongen är i Stockholm så det är inte sol hela dagarna på den...

Någon annan med erfarenheter?

• Grodan Soda
    lillalillalillamysan skrev 2007-06-18 08:08:23 följande:
    Danstina: det är helt rätt. Den här balkongen är i Stockholm så det är inte sol hela dagarna på den...Någon annan med erfarenheter?
    ´
    På så vis. Ja, då har jag inga bra tips, tyvärr. Hoppas du får svar från någon som vet!

*puffar lite för att hjälpa till liksom*
  • sanneb

kanske lite sol på morgonen - jag brukar sitta på norrtrappen (hus) och ta mitt tidiga morgonkaffe på sommaren - supermysigt.

men jag älskar sol på dagen så jag hade inte valt norrbalkong - finns det ingen annan du kan välja - verkar ju lite synd om det nu är balkong du vill ha...

Svar på tråden Balkong i norrläge?