• Littorina

Dalarna folkdräkt till pojke?

Hur ser folkdräkten för Dalarna för pojkar ut? Ska fira midsommar i Leksandstrakten och det vore kul att klä lillkillen i nåt dalaaktigt.

• Svar på tråden Dalarna folkdräkt till pojke?
  • Pirum

Det är olika för olika orter. Jag tror inte det finns någon enhetlig för hela Dalarna.

• MaijaO

Du har några att välja på! Dessa är de registrerade folkdräkterna från dalarna:
    Aspeboda, Bergsmansdräkt, Bjursås, Boda, By, Enviken, Floda, Folkärna, Gagnef, Garpenberg, Grangärde, Grytnäs, Gustafs, Hedemora, Husby, Järna, Leksand, Lima, Ludvika, Malung, Mockfjärd, Mora, Norrbärke, Nås, Ore, Orsa, Rättvik, Siljansnäs, Silvberg, Sollerön, Stora Kopparberg, Stora Tuna, Sundborn, Svärdsjö, Säfsnäs, Särna, Idre, Säter, Söderbärke, Torsång, Transtrand, Venjan, Vika, Vikmanshyttan, Våmhus, Västerdala Finnmark, Älvdalen, Äppelbo, Åhl, Fågelsjö, Dessutom förekommer samiska dräkter i norra Dalarna.

• MaijaO

www.folkdrakt.se är en bra sida. Kan dock säga att det är skitdyrt att få en uppsydd. Men vissa hembygdsföreningar eller turistbyråer hyr ut dräkter. Men en barndräkt brukar om du ska sy den gå loss på ca 5000 spänn och en vuxen uppåt 30.000

• RiaRa
    MaijaO skrev 2007-06-16 21:12:06 följande:
    www.folkdrakt.se är en bra sida. Kan dock säga att det är skitdyrt att få en uppsydd. Men vissa hembygdsföreningar eller turistbyråer hyr ut dräkter. Men en barndräkt brukar om du ska sy den gå loss på ca 5000 spänn och en vuxen uppåt 30.000
    Det var precis det jag skulle säga. Min dräkt tog ett halvår att få uppsydd och kostade runt 10.000 kr
  • Littorina

Februarii:
    Tack! Det var precis en sån bild jag letade efter. Har Googlat som 17 utan att hitta nåt... Skulle ha frågat på FL direkt!

Det är ruskigt dyrt med dräkter... Jag tänkte försöka se om jag kan hitta nåt liknade att köpa. Det kanske slutar med att lillgrabben bara får ett par röda garnbollar!!!!

Svar på tråden Dalarna folkdräkt till pojke?