• Joana o Neo

ögoninflammation eller allergi??

Kankse en konstig fråga men min son på 2 år har hade igår rinnande ögon i morse när han vaknade så va d så mkt "var" att han knappt fick upp ögonen,

den tvättade jag honom å vi va inne hela dagen då va d i princip ingenting på hela dagen sen gick vi till sonens farmor å farfar å va i deras trädgår å firade sonen (han fyller 2 år idag nämligen) och då kom  d tillbaka å e som var i ögonen, e han allergiskt mot något ute eller kan d va farmors alla katter å hund?? vi har själva 2 hundar hemma, visserligen kinesiska nakenhundar så dom e allergivänliga men ändå.
    eller e det ögoninflammation?
    e så ovan då sonen aldrig vart sjuk trots dagis, lite små förkyld någon gån å magsjuk en gång d e det ända.
    ja kan inte minnas att ja haft ögoninflammation heller så jag vet inte hur d ser ut riktigt eller känns, å någon allergi har jag inte heller.
    han kan inte prata så br aheller så ja kan int efråga om d svider ellerkliar..
    någon som har någon rimlig förklaring?
    Kram Johanna

*¤*nEo O TeSs*¤*
  • Svar på tråden ögoninflammation eller allergi??
  • Joana o Neo
    ingen??
    *¤*nEo O TeSs*¤*
  • Millimina

"lustigt"! min son har också haft rinnande öga (mest det ena) den senaste veckan. Han är ju elva så det går att ge honom receptfri allergimedicin, men det verkar inte ha bitit. Imorgon får han börja med en mild ögonsalva som är mot ögoninflammation, får se om det hjälper.

• Joana o Neo

okej , men d som kommer från ögonen är gult , typ som var!
    inte bara som tårar!
    plus att ahn varit snorig i flera veckor!

*¤*nEo O TeSs*¤*
  • Millimina

ja, det låter ju som ögoninflammation mer än som allergi tycker jag.. men jag är verkligen inte någon expert. Min son är också snuvig, men han har inte mycket var i ögonen, det var därför jag lutade åt allergi i första hand.

• Joana o Neo

jaa men eftersom min son vart snuvig så har ja börjat fundera på någon form av allergi!
    d e inte som vanlig snuvighet att d rinner i näsan utan d e tjockt snor (ursäkta detaljerna haha )
    håppas d e ögoninflamation för allergier e inge kul

*¤*nEo O TeSs*¤*
  • kapet

Variga, kladdiga och röda ögon

Det är vanligt att ögonen infekteras när barnet har en förkylning. Ögonvitan blir röd, ögonlocken är igenklistrade på morgonen och det kan komma varig vätska. Ögonlocken kan svullna. Tillståndet kallas för bindhinnekatarr (läs om bindhinnekatarr hos nyfödda och bindhinnekatarr hos större barn). Orsaken är oftast virus men kan även vara bakterier.

Vad kan jag göra?
    Tvätta med ljummet vatten eller ögonbad flera gånger dagligen. Oftast räcker detta och infektionen går över inom en vecka. En typ av dessa infektioner (epidemisk keratokonjunktivit) kan vara mycket smittsam, varför barnet alltid bör ha en särskild handduk.

När ska jag söka sjukvård?
    Om ögonen inte blir bättre av att du tvättar utan snarare sämre, eller om infektionen drar ut på tiden, ska du visa upp barnet på vårdcentralen för eventuell behandling med ögondroppar som innehåller antibiotika. Efter två dagars behandling med antibiotika kan barnet gå till förskolan igen.

Är ditt barn mycket ljuskänsligt ska du söka vårdcentralen. Det kan vara tecken på att hornhinnan också är infekterad.

Var vid ögonfransfästet

En del barn kan ha en långdragen infektion i ögonlockskanten, där ögonfransarna fäster. På morgonen är det lite varigt, ögonlocken kan vara igenklistrade och det kan finnas små sårskorpor. Tvätta med ljummet vatten, och om detta inte hjälper inom några dagar ska du söka på vårdcentralen för eventuell behandling med ögondroppar eller ögonsalva.

• kapet
    Kliande, röda och rinnande ögon

Kliande, röda och tåriga ögon är symtom på en allergisk reaktion i bindhinnan (allergisk konjunktivit). Ögonlocken kan svullna. Ofta har barnet samtidigt rinnande, klar snuva. Det är vanligt att problemen kommer på våren i samband med att lövträden slår ut eller lite senare när gräset blommar. Barnet har ofta också andra allergiska besvär. En del barn kan också ha allergiska ögonbesvär mer eller mindre konstant. Då kan orsaken finnas i hemmet, exempelvis pälsdjur.

Vad kan jag göra själv?
    Det finns ögondroppar mot allergi att köpa på apotek. Vissa typer förebygger besvär medan andra dämpar eller tar bort besvär som redan uppstått.

Om barnet har svåra besvär ska han eller hon kontrolleras av läkare.

• kapet

Läs och kolla vilka symptom dar ditt barn.Den första texten är för infektion och den andra för allergi

• Millimina

om snoret har färg så är det nog också mer troligt att det är förkylning än allergi, har försökt söka lite men hittar inte just för tillfället någon tillförlitlig info. Kontakta sjukvårdsupplysningen imorgon.

Du kan göra egen koksaltlösning: Koka upp en dl vatten och lös ett kryddmått salt i detta och låt svalna. Peta inte i vattnet med fingrarna och spara inte i icke-sterilt kärl, utan gör nytt vid behov. Detta kan du badda ögonen med på morgonen så får han lättare att få bort varet. Svider inte iom att det är samma salthalt i detta som i tårvätska.

• Joana o Neo

tack alla:)

*¤*nEo O TeSs*¤*
  • Joana o Neo
    idag ahr han haft som nässelutslag på armarna?!!
    ringde akuten men dom bad mi g avvakta då sonen verkar må bra efter omständigheterna!
    *¤*nEo O TeSs*¤*
  • Flissi

Min dotter som är 19 månader har haft goninflamation flera gånger, & det är precis som du beskriver.
    Hon har det just nu också, denna gången utan feber, men grönt klistirgt snor & knottror i nacken & på magen.
    Hon får alltid nässelutslag när hon har npn infektion så¨vad jag läst av det du beskrivit låter det som det.

Blir det inte bättre i ögonen behöver han nån medicin! Hur många dagar hade han haft det?  Är det inte bättre imorgon tycker jag du ska gå upp till läkare.
    det kan vara rätt klurigt att bli av med så tänka på extra god handhygien på alla i familjen!

Lycka till!!

Svar på tråden ögoninflammation eller allergi??