• MeanJean

Navelsträngen - hur var den?

Jag födde vår andra son för 6 veckor sen och ännu har inte hans navel läkt ordentligt. När första sonen kom för 2 år sen hade han en vanlig klämma på naveln, den ramlade av efter 6 dagar och läkte helt strax därefter.
    Med andra sonen nu så hade han bara en knut på naveln, det tog 2 veckor för stumpen att ramla av och den har vätskat sen dess. När jag har varit på BVC och de har tvättat naveln så har jag fått veta att det var en mycket grövre navelsträng än med första sonen och jag blev förvånad. Detta är ju något man inte visste innan, att navelsträngar har olika tjocklekar.
    Hur har ni upplevt era navelsträngar på barnen, har de varit olika storlekar på, och vad beror det på? Visst, tanten på BVC sa att det är som med människor - att alla är olika o så - men jag är nyfiken på vad ni andra säger efter egna erfarenheter.

Jag behöver inte inledas i frestelse - jag kan gå själv....
  • Svar på tråden Navelsträngen - hur var den?
  • blonde redhead

Jag har också märkt skillnad på navelsträngarna. Min pojkes navelsträng satt kvar i två veckor och läkte fint när den trillat av. Min tjejs navelstump satt kvar i 7! veckor innan den trillade av.

• MeanJean

Oj, vilken skillnad! Men har tösens navel läkt nu?

• MaNiMi

mina barn hade helt olika navelsträngar..
    den älste hade en jättelång, inte så tjock och såg ut lite som en utdragen teleslad i formen.

den yngste hade en kort och rejält bred navelsträng
    och hans tog längre tid att läka sen.

Ingen aning vad detta beror på..
    båda mina har dessutom fötts med navelsträngen runt halsen..
    med den älsta gick det bra då moderkakan släppte samtidigt
    men värre för den yngste då strängen var så kort och bred att han fastnade som i en strypsnara och därmed fick avnavlas innan han kom ut och sen återupplivas.

• MeanJean

MiNiMa - det lät hemskt! Skönt att det gick bra i slutändan!

• MaNiMi

Ja det var riktigt läskigt, å inte så skönt när de skulle in med en tång samtidigt som huvudet pressade på ut och jag var helt obedövad. men glad de gjorde så!

• MeanJean

*puffar*

Svar på tråden Navelsträngen - hur var den?