• Snarkofagen

Hur länge används gåstolen?

Ni som redan har större barn:

Har tänkt köpa en gåstol till Ella (hon är nu 8 månader) men tycker det är ganska mycket pengar som ska läggas ut. Jag har inte så mycket pengar att röra mig med och känner att det finns annat att betala.

Hur länge skulle hon i såna fall använda gåstolen? Är den "bara" intressant tills hon börjar gå själv eller kommer hon använda den även senare? Jag behöver, för mig själv, motivera varje inköp och känner att om hon bara använder den ett par månader så har jag inte råd.

• Svar på tråden Hur länge används gåstolen?
  • Omnia vincit amor

Gåstolen är en rolig o äventyrsleksak som gör att barnet kommer upp o ser omvärlden på ett helt annat sätt, men är absolut ingen nödvändig sak att inhndla. Jag skulle tro att den är av intresse fram till att hon själv kan gå. Om jag vore du skulle jag söka efter en begagnad på nätet, det gjorde jag. Det är mycket pengar o köpa nytt och alldeles onödigt för den korta tiden det handlar om. Har du ingen bekant som har någon som du kan låna, de brukar hamna i förråden o ligga där o "skräpa".

• Omnia vincit amor

Jag kom på att är det någon leksak du bör inhandla är det en typ av "Bobbycar" den har dem glädje av lääänge. Min son åker fortfarande o han är snart 2½ år och fick den innan 1 årsdagen.

• Bissim

Min dotter är snart ett år och hon använder inte sin längre. Hon vill inte vara i den och dels så försökte hon bara komma ur den och då blir den ju farlig. Mot slutet så använde hon den bara till att gå bakom. Om jag var du skulle jag hellre satsa på en gåvagn om ni inte redan har det.

• S vali s

Vår dotter använde gåstolen långt efter att hon lrät sig att gå, hon tyckte helt enkelt att det var superkul att "köra runt" med den
    För vår del blev användningstiden väldigt lång, vi köpte den när hon var runt 5-6mån o sen använde hon den fram tills hon var 18mån. då förpassade vi den vidare till lillkusinen

Men vår dotter hör nog till extremfallen, de flesta brukar inte använda stolen så länge utan det rör sig om en kortare period, jag skulle helt klart leta lite på nätet efter en beg. eller höra runt bland släkt/vänner om det är någon som har en stol att låna ut

Den late får brått när det blir kväll
  • Omnia vincit amor

TS: Håller med grodan om gåvagnen...lägg pengarna på en sådan istället, jag tror IKEAs är prisvärd. Den har barnet oxå glädje av hur längs som helst kan köra runt leksaker med sen när man kan gå eller ta med på promenad med nalle i som min son

• Snarkofagen

Jag och min plånbok tackar er för era svar! En läragåvagn blir det. Och så får jag komplettera med högljudda leksaker för det var nog mest DET hon föll för i leksaksaffären

• game set match

Gåstolen vill jag minna att vi slutade med när sonen var 7-8 månader då han började häva sig ur den. Så lära-gå-vagn är nog bättre som du själv kommit fram till.

• Maggiepuh

Vi plockade bort den när sonen var runt 7 månader och började "kasta" sig ut ur den.

• Flätad

Vår tjej ville inte använda gåstolen när hon lärde sig att resa sig mot möbler cid ca 9 månaders ålder. Hon använde den i knappt 3 månader och älskade den under den tiden men jag är glad att vi hade en begagnad för den korta tiden

• enilorac

Det är ju så himla olika.... Min son är ganska motorisk av sig så han använde gåstolen och sprang runt med när han var runt 5 månader. När han var 6,5 månad kunde han redan gå runt med BRIO gåvagn och gåstolen var då helt ointressant.

Så det där med gåstol måste man nog känna av efter barnets utveckling och vad de gillar....

Kram C och C

• Snarkofagen

Hmm, jag är nu helt övertygad om att - begagnad eller ej - kommer gåstolen ha en ytterst begränsad livslängd hos oss. Jag låter helt enkelt bli och siktar in mig på en lära gå-vagn i stället.

• Mollymajs

Vi började när vår Ellava ca 5 mån och hon började krypa vid 7½ och då va den inte det minsta intressant längre. Började vid 8 att gå längs möbler och det va roligare.

Du kan inte hitta en billig på blocket eller så eller låna av någon bekant? Vi lånade våran.

• cicci85

Min son använde den från 5-7 månader bara. Då kröp han och gick längs möbler och den va ju inte så kul längre...
    jag skulle inte köpa en om jga va du men låna av nån om du kan!

• Karolina

Min son använde den tills han lärde sig krypa när han var ca 7 mån, sen plockade vi bort den. Lära-gå vagnen använde faktiskt inte min son särskilt mycket men däremot sin bobby-car, den har gått många mil....

• ingensignatur

haha min dotter e snart 2½ o hon älskar den fortfarande.. =)

• Ireth of Dorthonion

Hannes är 8 månader och har inte använt sin på snart en månad. Han blev för "vild", kastade sig bara fram, så vi blev rädda att han skulle skada sig (eller någon annan). Nu kryper han istället.

• FridaE

Min son använde gåstol från ca 5 månader till 8-9 månader, då han lärde sej krypa var den inget intressant längre.

• Suneboll

Vi använde den 1 mån...mellan att han var 6 och 7 mån gammal. Sen ville han inte vara i den mer.
    Helt onödigt köp, som tur var hade vi lånat vår, får vi fler barn är det en sådan sak som inte kommer att skaffa.
    Köp en gåvagn istället den leker de med länge o lastar grejor i etc.
    Annars så finns det massor av begagnade gåstolar på tex Blocket för bara ngn hundring, du kan ju sälja den igen sen om du har ont om pengar.

• CAF

Mina söner har bara använt den ett par månader, Minstingen tyckte bara den va rolig tills han lärde sig krypa.

Svar på tråden Hur länge används gåstolen?