• Beckah82

Matförgiftning av kyckling (gravid i vecka 38)

Min son och jag åt igår friterad kyckling från en Kinarestaurang.

Ca 3-4 timmar senare börjar ja bli bubblig i magen och väldigt illamående. Sonen som gått och lagt sig kommer sedan uppspringande, gråtandes med magknip och flyger in på dass med diarré.

En stund senare spyr jag som en bäver och är helt gasig och bubblig i magen och har magknip.

Hela natten har jag haft besvär med magen och idag har det fortsatt.  Pojken har däremot inte haft känningar idag säger han, medan jag är riktigt kass i magen och illamående.

Hur är det egentligen med matförgiftning? Med tanke på bebis i magen alltså...jaf pratade med en sköterska på jouren som rådfrågade en läkare och han sa att det inte var någon fara, att jag ska avvakta.

Har du erfarenhet/vet du ngt?

Jag är gravid i vecka 37+2

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Svar på tråden Matförgiftning av kyckling (gravid i vecka 38)
  • Ebbz

Hej du... Jag har hört att matförfigtning inte kommer förrän 7 timmar efter om jag inte har fel... Kanske är det något ni ätit av tidigare på dagen?

Gå in på sjukvårdsupplysningens hemsida och kolla, eller ring till de, De har säkert ett bra svar.

Lycka till och krya på er.

• Beckah82
    Ebbz skrev 2007-06-17 11:54:23 följande:
    Hej du... Jag har hört att matförfigtning inte kommer förrän 7 timmar efter om jag inte har fel... Kanske är det något ni ätit av tidigare på dagen?Gå in på sjukvårdsupplysningens hemsida och kolla, eller ring till de, De har säkert ett bra svar.Lycka till och krya på er.
    Läkaren sa att det var typiskt matförgiftning.

Vi åt inget annat under dagen som vi åt samma sak jag och min son så jag tror inte det var något annat.
  • Sportfåne

Matförgiftning är vanligast att det kommer inom några timmar.
    Så absolut visst låter det som ni blev matförgiftade.
    Ni bör ju egentligen berätta det för restaurangen med men ofta gör man ju inte det.
    Även de som har hand om tillsyn av restauranger i kommunnen, hm vad heter de?? Kan man också kontakta.
    De måste ju ha tillagat kycklingen dåligt,det är ju en känslig råvara.Men kan ju också bero på något annat i ahnteringen i deras kök.

• Beckah82
    Sportfåne skrev 2007-06-17 11:59:02 följande:
    Matförgiftning är vanligast att det kommer inom några timmar.Så absolut visst låter det som ni blev matförgiftade.Ni bör ju egentligen berätta det för restaurangen med men ofta gör man ju inte det.Även de som har hand om tillsyn av restauranger i kommunnen, hm vad heter de?? Kan man också kontakta.De måste ju ha tillagat kycklingen dåligt,det är ju en känslig råvara.Men kan ju också bero på något annat i ahnteringen i deras kök.
    Okej så jag ska ringa dem och berätta det då?
  • lata kocken Johanna

kontakta miljö och hälsa i kommunen så tar de prover...

• Beckah82
    lata kocken Johanna skrev 2007-06-17 12:24:13 följande:
    kontakta miljö och hälsa i kommunen så tar de prover...
    Okej. Det ska jag göra. Tack för tipset.
  • laluna

jag tror inte att det är någon fara för bebisen. När jag väntade mitt andra barn åt jag pizza som tydligen inte var så fräsch, hade diarre & ont i magen. Ringde mvc och barnmorskan sa att det inte var någon fara för bebis.

• Beckah82
    laluna skrev 2007-06-17 12:52:58 följande:
    jag tror inte att det är någon fara för bebisen. När jag väntade mitt andra barn åt jag pizza som tydligen inte var så fräsch, hade diarre & ont i magen. Ringde mvc och barnmorskan sa att det inte var någon fara för bebis.
    Okej, så bra. Jag tänkte just för att det var kyckling. Har lite noja för sånt

Vilken vecka var du i då?
  • lata kocken Johanna

varken salmonella eller camphylobacter ger sypmtom så fort
    och det är större risk att det var riset som du blev dålig av - de brukar få stå på halvdålig varmhållning i evigheter och då kan bacillus cereus bilda toxiner som ger diarré eller kräkningar

• jorialel

Vad jag vet ska det inte påverka barnet, syrran blev matförgiftad av skaldjur när hon var gravid och det var ingen fara.

Jag har i bakhuvudet att förlossningen kan komma igång av en så körare men då skulle du nog märkt det redan.

Eftersom de sa att det inte var någon fara så får du nog lita på det, men ha koll om du har ont i magen så det inte är värkar.

• Linsis

Åt du maten hemma? Om du har nån mat kvar, så stoppa in den i frysen, så kan man ta prov på den. För det är inte säkert att de har kvar samma råvaror i restaurangen och då är det bättre att ta prov direkt från din mat. Jag är själv miljö- och hälsoskyddsinspektör och jobbar med livsmedelstillsyn.

• Triple Trouble

matförgiftning kommer oftast efter ca 4 timmar. Går det över snart är det ingen fara, får du däremot feber så bör du åka in och kolla. Kan då vara campolobacter (stavning??) fick det en gång och det var inte så roligt, man blir snabbt uttorkad. Fick ligga med dropp i tre dagar.

• Beckah82

Ja det låter rimligt att det kan vara riset istället när jag tänker efter. bebis pappa åt också några kycklingbitar (fast inte lika mycket som jag och sonen) och han blev inte dålig. Jag trodde det var för att han var mindre klen och tålde "giftet".

Men nu när jag tänker efter så åt han ju inget ris...

Japp jag har kvar av maten. Det åkte in i kylskåpet efter middagen och var tänkt att bli lunch idag. Det har det naturligtvis inte blivit hehehehe så den står kvar eftersom jag inte orkat kasta. Va bra då kan man stoppa lite prover på frysning då och kontakta miljö och hälsa imorgon.

satt igång någon förlossning har det inte gjort men jag är bra mör idag. Min son har klarat sig bättre. Han blev bara dålig då sent igår och har varit bra efter det medan min mage fortfarande är kass och jag fortfarande mår illa.

Har provat äta mitt på dagen idag men då blev det värre. Dricka går däremot ganska bra utan att det händer något.

• lata kocken Johanna

drick så mkt du klarar av och försök få i dig salter - helst om du har resorb hemma

matförgiftning är inte farligt om man inte är nedsatt i övrigt

• Röda

Och vilka symptom ger salmonella?
    Fågel på restaurang låter lurigt...

• Beckah82

Min tanke var att matförgiftning ju är på grund av att bakterier skapat gifter i maten. jag har med andra ord fått i mig gifter och allt jag äter får ju även Alvin i sig.

Typ som andra gifter. Alkohol, nikotin osv...det går ju till honom om jag hade fått i mig det så samma borde ju gälla detta. Kan ju inte vara bra.

• taksi

Jag fick matförgiftning i v. 12. Nu är jag i v. 17 och har känt sprattel, så jag hoppas så klart att det inte ska vara någon fara för bebisen i magen. Fast jag har faktiskt inte ens pratat med min bm om det. Ska man göra det?

• lata kocken Johanna

nejdå det är ingen fara

visst kan barnet påverkas litegrann men eftersom det är ffa matsmältningsaparaten som påverkas så är det ingen fara för bebben i magen

Röda

fågel är inga problem - det är ytterst sällan som man får dåligt tillagad fågel på restaurang utan det är ffa hemma som man har dålig koll på hur fågel ska hanteras

salmonella ger feber och diarré och magont inkubationstiden är lite olika men oftast ungefär 48 timmar

allt under 12 timmar är näst intill omöjligt så får man magont inom ett dygn så brukar det vara matförgiftning - inte salmonella

Svar på tråden Matförgiftning av kyckling (gravid i vecka 38)