• Mia01

Kanin som husdjur?

Funderar starkt på att skaffa kanin till mig och min ettåriga dotter. Vi (jag) älskar djur men undrar nu om det är roligt med kaniner när de är så små eller om jag ska vänta något år till? Har ni kanin? Berätta gärna lite vad ni gör med den och vad barnet tycker om den!
    Tack på förhand.
    /Maria

• Svar på tråden Kanin som husdjur?
  • bebben Elias mamma

Jag hade kanin, fick den när jag var runt 8-9 år. Tyckte den var dötrist. Hade den på balkongen, rummet, gick ut med den i koppel och på natten var den i buren. Tror inte de är så sällskapliga av sig för min tyckte inte om att jag höll henne.
    Det är också mycket jobb, man måste rengöra buren varje dag, byta ut tidningspapper, lägga sågspån o halm, byta vatten i vattenflaksan, ge mat, klippa naglarna, bada nån gång.

En som hade katt sa att det var mycket lättare.

• Maria med 3

Tycker man själv om kaniner och är villig att ta det ansvar det krävs så tror jag det går bra. SMå barn tykcer ju det är mysigt att få klappa på djur och om bara du är med och ser tilla tt hon är snäll med kaninen och klappar fint så kommer det säkert gå bra.
    Tänk bara på hur du ska göra om ni ska resa bort eller om dottern blir allergisk, att det finns buffert om kaninen blir sjuk.

• sthi

Felicia fick en kanin när hon fyllde fyra. Alltså något äldre än din dotter. Men hon älskar sin ludde, hon fixar att han har mat och vatten nästan varje dag. Jag har alltid ett litet öga och ser så att allt sköts. För eftersom hon är barn är ju det ytersta annsvaret mitt bara så ingen tror att jag har lämnat annsvaret på henne. Men hon sköter honom galant.

Din dotter kan nog tycka det är roligt, men när dom är så små så är dom ju ganska hårdhänta. Så något år till kanske inte har skadat, Men är kaninen mest för att du vill ha ett djur så varför inte till dig.

//Stina

• Tonx

Jag tycker inte att du ska skaffa kanin till en ettåring faktist.
    Jag har själv fött upp kaniner flera år, och det är känsliga djur, både fysiskt och psykiskt.
    Dom vantrivs i bullriga miljöer, barnskrik är stressande, dom gillar inte hårda tag, öronen t.ex är otroligt känsliga, det gör fruktansvärt ont om barnet kommer åt och drar i dem.
    Småbarn vill ofta kramas hårt, och kan klämma kaninen.
    Om den hanteras ovarsamt kan den hugga i självförsvar, och kaninbett är otroligt allergiframkallande.

Barnet skulle förmodligen gilla kaninen, ett tag iaf. Själv är jag uppväxt på en djurgård, och jag vet att som barn så blir det en vana tillslut.

Om du vill skaffa djur så rekommenderar jag något robustare, hund eller katt typ.

• Marylo

igår kom ja hem med två kaninungar! ja är överlycklig min dotter på 5½ oxå. Så har ja en pojke på 8 månader. Men de är ju inte så att barnen själva grejar med kaninen ja är ju alltid med. Mia01. Du menar väll att barnen ska få titta på kaninen och gosa med kaninen när du är med. Klart att du ska skaffa en kanin om du känner att du vill det.

Men ja förstår oron från endel, men om man som vuxen vill ta hand om ninen så klart att du ska skaffa en.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Stolt Mamma till Jennifer och Max♥¸.?°´¯) ♥
  • Sommaräng

Vi har en kanin i våran familj. Min dotter är bara 3 månader så de har inte så mycker roligt av varann just nu, men släkt till oss har passat kaninen några ggr och de har en 2-årig tjej. Kaninen och hon hade jätteroligt tillsammans, han hoppade efter henne var hon än gick, och de lekte kurragömma tillsammans. Vi kanske har fått en ovanligt social kanin, men han är jätterolig, älskar att springa runt i huset och vill gärna vara där vi är. Jag har haft katter tidigare, men måste säga att det är lättare med kanin, skötsel är det ju vilket djur man än har.

Så jag rekomenderar att ni skaffar en kanin, våran är en lejonhuvad dvärgvädur, en jättesnäll kille men världens personlighet

• Zaria

Håller med tonx.

Är du däremot intresserad av kanin och vill ha hela anvaret och skötsel mm för kaninen så visst, dock skall så små barn aldrig aldrig aldrig lämnas med kaninen och måste från början lära sig att "klappa snällt" och INTE lyfta.

• Mia m N o W

Vi har en kanin just nu, den andra dog i förrgår. Mina barn är 8 och 3, dottern fick dem i födelsedagspresent när hon fyllde 7. Det går väl sådär med dem, det är väl mest jag som städar, matar, kelar mm, men barnen tycker ju om dem.
    Jag hade kanin när jag var yngre och gillade det. Det var därför mina barn också fick det.
    Det är bra husdjur eftersom man kan hålla på hur mycket eller hur lite som helst med dem, utan att de tar skada. Skötseln är ju inte så svår heller.

• Tonx

Jag vill förresten påpeka att det numer är lag på att man ska ha minst 2 djur om man skaffar sig ett flockdjur.
    En människa kan aldrig ersätta en artfrände.

Svar på tråden Kanin som husdjur?