• ame3

Får man äta råa ägg när man är gravid?Är Salmonella farligt för fostret?

Hej.Min sambo gjorde hemlagad glass och hade i rått ägg i glassen utan att jag visste om det?Kan det vara farligt för fostret?

Dessutom undrar jag hur salmonella yttrar sig då vi var i Danmark för en månad sen och jag blev magsjuk och har varit konstig i magen sen dess men det kan ju bero på järntab som jag började ta 3 dagar innan resan till Danmark.Jag vaknade på natten på hotellet och fick kasta mig in på toan. 4 timmar innan hade jag tagit Niferexen(precis när jag skulle gå och lägga mig)?

• Svar på tråden Får man äta råa ägg när man är gravid?Är Salmonella farligt för fostret?
  • Barnmorskan

KOlla in livsmedelsverket o vad de säger. Men generellt så är svenska ägg salmonellafria o skall inte vara några problem. Annat är det utomlands där salmonella är "vardagsmat" o leder till många dödsfall varje år.

Man kan bli konstig i magen både av att vara gravid o att äta järn men jag hade rådgjort med min barnmorska angående det.

• lata kocken Johanna

salmonella har ganska lång inkubationstid

det är inte farligt för fostret - däremot är det inte bra om du har salmonella vid förlossningen, har du det så måste vissa försiktighetsåtgärder vidtagas så att inte barnet får det

svenska ägg (stämplade) är kontrollerade så att de inte innehåller salmonella eller camphylobacter så de kan du lugnt äta

och det är bättre att ställa den här typen av frågor under hälsa och kost - då får du mer svar

och som vanligt - wwwl.slv.se där finns de flesta svar

Svar på tråden Får man äta råa ägg när man är gravid?Är Salmonella farligt för fostret?