• Anonym

UVI? ssk som vet?

Har en fundering ang uvi.

Är gravid och har tidigare haft 3 abcesser på ena njuren och måste därför kolla u-sticka och odling med jämna mellanrum. Nu har jag leukocyter 70, men inga känningar av uvi? Vad kan detta betyda? Ska jag ändå behandlas m antibiotika eftersom jag är gravid?

• Svar på tråden UVI? ssk som vet?
  • leia83

är bara usk men vad jag vet så bör du kontakta läkaren. Det är aldrig bra att ha förhöjda värden när man e gravid. lycka till

• Mor o mer

Man kan ha UVI utan symtom, så du bör lämna urinodling. Förhöjda leukocyter betyder ju att du har en infektion. En infektion med GBS(grampositiva streptokocker grupp B) kan riskera graviditeten. Vill inte skrämma upp dig, bara rekommendera dig att kolla upp. Kan ju vara någon annan bakterie. (ssk) Lycka till!

• Anonym (ssk)

En UVI känns inte alltid. Se till att få i dig mycket vätska (gärna sur)och ta kontakt men vårdcentralen i morgon. Annars kan det visa positivt på leukocyter utan att man har en UVI, om man inte tvättat sig innan man tar provet eller har mycket flytningar.

• Anonym

Det tas alltid en odling fr u-provet. Kan tänkas att det är felvärde, då jag har rikliga flytningar men vi får väl se på odlingen då... ska ringa BM imorgon o höra.

• Mor o mer

Skulle precis lägga till som (anonym ssk) skrev att testet kan visa positivt ändå. Se till att du är ren i underlivet, runt urinröret före testet. Ta sedan ett s.k. mittstråleprov d.v.s. kissa ut lite urin först innan du kissar ut urinen du skall testa. Då sköljs urinröret ur och du får ett renare test. Lycka till!

• Anonym

Huuu blir så orolig.... Men jag ska ta ett nytt prov, rengöra noga och se vad det visar!
    Ska iaf ringa BM imorgon och höra vad hon tror.

• Mor o mer

Behöver ju inte vara något, som sagt.(även om testet är positivt ännu en gång). Hoppas att det går bra! Skriv gärna och berätta. Kram

• Anonym (M&M)

Hoppas det är okej ts ett jag lånar din tråd för en snabb fråga.

Jag undrar om VC kan se på UVI- test/odling att man är gravid??

Jag har nämligen haft massa tysta UVI som jag inte märkt tror nu att jag har en till, men nu misstänker jag ev att jag är gravid men jag vill inte testa ändå det är en vecka kvar till BIM.

Sorry ts att jag tjuvlånade din tråd.

• Anonym

M&M: Om de tar u-sticka så syns det inte... odling kollar de ju bakterier så jag tror inte det. Man kan ju dock kolla urin efter hcg(grav.hormonet) men det görs bara om man misstänker det... så om du tagit det för att fastställa UVI-diagnosen så ser dom det inte.

Kollade en U-sticka även ikv som fortf visade leukocyter och nu även erytrocyter. *Ännu mer orolig*

• Anonym

Tänkte bara skriva att det inte var ngt... falskt alarm:P *skönt*
    Var ingen växt av bakterier i u-odlingen så det känns väldigt bra, slipper man oroa sig över det.....

Svar på tråden UVI? ssk som vet?