• Ljusstrimma

Om man inte kunde amma förr i tiden,vad gav man då?

Jag har funderat lite över vad man gav sin bebis om man inte kunde amma,innan det fanns så komplett ersättning som vi har idag?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Om man inte kunde amma förr i tiden,vad gav man då?
  • blonde redhead

Man gjorde egen ersättning, men många fler kunde amma förr om man jämför med hur många det är som inte kan det idag.

• Ljusstrimma

ok ,men vad gjorde man den på då? Och konstigt att fler kunde amma förr,vad har hänt med oss nu egenligen...

• Dimitra

För riktigt längesedan delade man väl på amningen kan jag tänka mig. Den kvinna som hade mycket mjölk att tillgå ammade de små vars mödrar hade för lite

Var sitter controlaltdelete-knappen?
  • blonde redhead

Jag vet inte exakt vad man gjorde den på. Det var nog lite olika tex havre osv.
    Ser man bara till många andra länder så ammas det i mycket större utsträckning än vad det görs i västvärlden.

Och ammor hade man förr också precis som dimitra (det har man även det i många länder fortfarande)

• stayinshape

Hej på er!

Det är lite psykologi i mängden mjölk och förmågan att amma.

Kanske är det därför det var färre förr som hade problem och det ännu idag är färre som har problem i u-länder?

Mvh En nyfiken pappa

• stayinshape

Statistik kan vara spännande:

Det är fler kvinnor med små bröst som får problem med amningen...

Det är lättare för barnet att amma ett litet bröst och det finns mer mjölk i ett litet bröst...

Hur hänger detta ihop? Psykologi?

Mvh En nyfiken pappa

• idis78

Min farmor som är född 1912 berättade för mig att det var vanligt att kvinnorna förr inte kunde amma helt. Dels åt de sämre mat rent näringsmässigt, dels så jobbade de fysiskt på ett annat sätt än vad man gör idag. Man brukade ofta amma varandras barn, och gick ite det så tuggade man den vanliga maten och spottade över den till barnet.

Mamma till Elliot 060909
  • AnnBrittS

Men kokade de inte välling på mjölk oxå.

• blonde redhead

stayinshape

Var hittar du den statistiken?

• Aprildröm

Min mans mormor födde 8 barn. Hon ammade inte någon av dem. Hennes ersättning såg ut så här: Hälften mjölk, hälften vatten & lite sockerRäcka ut tungan 

• Sommartider

Jag har läst någonstans att get mjölk skulle kunna ges om inte börstmjölken räkte till..

• Herr Anders

Det var betydligt vanligare att man inte ammade förr i tiden än vad det är nu. Sverige av idag har världens högsta amningsfrekvens, betydligt högre än primitivare länder.

Om man inte kunde amma förr i tiden så gav man vad man hade tillgång till. Om någon annan kunde amma ens barn var det en möjlighet. Annars gav man någon annan mjölk. I motsats till vad fördomarna säger så är det fullt möjligt att föda upp ett spädbarn på komjölk. Det kommer antagligen bli en lätt undernärd unge av det men det är inte omöjligt på något sätt. Sedan så säger även den allmänna livserfarenheten att getmjölk är det bästa alternativet, vilket antagligen stämmer.

• Mjao

läste ett recpet på erstättning i en bok om grav. förlossning och spädbarnsvård från 1945. Man tog då under de första månaderna, 1 del komjölk, 2 delar avkok på tex havre sedan 1 g socker per 100 gram barn per liter ersättning, alltså 30 gram socker till ett barn på 3 kg. När barnet blev lite äldre gav man lika mycket mjölk som avkok.

• blonde redhead

Herr Anders

Vad menar du med "förr i tiden"?

"förr", alltså för lääänge sedan, så ammade i stort sett alla mödrar, oavsett om de hade mjölk eller inte.

Och nej sverige har inte högre amningsfrekvens än "primitivare" länder. Sverige har hög frikvens om man jämför med andra västländer eller industriländer, men inte u-länder. De ammar som sagt även om de inte har mjölk.

• Sommartider
    blonde redhead skrev 2007-06-18 12:29:09 följande:
    Herr Anders Vad menar du med "förr i tiden"?"förr", alltså för lääänge sedan, så ammade i stort sett alla mödrar, oavsett om de hade mjölk eller inte.Och nej sverige har inte högre amningsfrekvens än "primitivare" länder. Sverige har hög frikvens om man jämför med andra västländer eller industriländer, men inte u-länder. De ammar som sagt även om de inte har mjölk.
    hur kan man amma om man inte har någon mjölk..möjligtvis kan bröstet andvändas som napp "tröst" då? Men kommer inget behövs det väl något annat också då gissar jag..annars dör bebisen..då kan jag tänka mig att det ´fanns andra lösningar då  som getmjölk havreavkok med ko mjölk m.m..Min farmor försökte amma  men det kom inget bröst mjölk...min far är uppfödd med mjölk havre avkok och vist han hade svåra magproblem fösta året i livet.. men överlevde i alla fall...
  • blonde redhead

Sommartider

Jo man behöde ju ge annat också om nu det inte fanns mjölk. Men ammade gjordes normalt ändå, som tröst/trygghet osv.

• Heranell

När min sambo föddes 1967 blev min svärmor sjuk och mjölken sinade. De bodde långt upp i norra Finland, och gjorde egen ersättning på mjölk och mjöl till att börja med. Det fanns säkert nåt att köpa, men de hade långt till affären.

Svar på tråden Om man inte kunde amma förr i tiden,vad gav man då?