Stoppande och lösande?
Är det nån som har en lista på vilka frukter och grönsaker som är lösande respektive stoppande? Lillen är alldeles svullen om magen och inte bajsat på ett par dar...
Är det nån som har en lista på vilka frukter och grönsaker som är lösande respektive stoppande? Lillen är alldeles svullen om magen och inte bajsat på ett par dar...
Kiwi är lösande. Russin kan också vara lösande. Banan är stoppande ju. Nu får nån annan fylla på.
Päron lösande....
Jag upprepar kanske lite men det här har jag fått lära mig:
Lösande: päron, kiwi, katrinplommon och övermogen (dvs brun) banan.
När det gäller stoppande kommer jag för tillfället bara ihåg majs och banan (ju grönare den är desto mer stoppande)....återkommer om jag kommer ihåg mer
Detta kommer från min BVC-sköterska och FL.
Kan tillägga att päron funkar jättebra på min kille när han är förstoppad.
Tror att äpple är stoppande... mamma gav mig rårivet äpple när jag hade magsjuka... slutade då att kräkas...
TS här. Lillen fick banan både igår och idag. Kanske det som ställer till det då...
Det där med rivet äpple ska tydligen ha en effekt om det är nyligen rivet eller om det fått oxidera en stund. Men jag kommer inte ihåg vilket som var vilket. *snurrig*
Bergis bananen då. Kan inte ge vår kille det heller. Blir SUPERhård. Räcker med någon tesked.
Morot är stoppande, så undvik det om de är hårda i magen. Dock perfekt att ge vid diarré
Blåbär är stoppande.
Katrinplommon lösande.
? Äpple ? Finns både söta och mindre söta sorter. Varför inte blanda äppelsorter. Använder jag mest som bas i fruktpureér. Stoppande effekt.
? Päron ? En söt frukt. Perfekt som bas i pureér. Lösande effekt.
? Banan ? Söt frukt, jättebra ?sötningsmedel?. Stoppande effekt. Allt med banan i kan vara lite brunt på toppen när man har tinat en frusen puré, men det är precis som det ska vara.
? Mango ? Söt och rätt kraftig smak. Perfekt som smaksättare och ?sötningsmedel?.
? Kiwi ? Syrlig frukt som sätter piff på det mesta. Lösande.
? Hallon ? Lite syrligare bär som inte är surt ändå. Jättegod som det är och som smaksättare.
? Blåbär ? Sött bär som är gott som det är och som smaksättare. Stoppande effekt.
? Björnbär ? Sött bär. Väldigt bra smaksättare.
? Aprikos ? Rätt kraftig smak. God som ?sötningsmedel?. Lösande effekt.
? Katrinplommon ? Superbra för den lilla magen. Lösande effekt fast lugnar även en strulig mage. Någon tesked om dagen är perfekt för att hålla små magar i trim.
ngn som vet om FÖR mycket katrinplommonpuré ger motsatt effekt? Alltså stoppande? Min lille son äter några teskedar puré till varje mål gröt, 2 ggr /dag. (en halv liten burk om dagen kanske), men han är VÄLDGIT hård i magen. Han får banangröt på morgonen och majsgröt på kvällen. däremellan äter han baby plus.