ni som gör egen barnmat hur gör ni med fruktpure´?
undrar om ni kan dela med er av tipps hur man gör egen frukt och bärpure` då jag inte vet hur jag ska göra.
Kan göra sylt men det känns som om det blir för sött. eller tänker jag fel?
undrar om ni kan dela med er av tipps hur man gör egen frukt och bärpure` då jag inte vet hur jag ska göra.
Kan göra sylt men det känns som om det blir för sött. eller tänker jag fel?
Färsk frukt + stavmixer = fruktpuré. Frys in ev. överskott.
Vill man ha en mildare variant liknande barnmatsburkarnas så kan man göra kräm på frukten eller bären. Koka då upp lite vatten och red med potatismjöl, blanda i fruktpurén, inget socker.
Fruktpurén kan också blandas med lite youghurt till större bäbisar.
Man kan ju skrapa också, banan, äpple, päron och melon funkar jättebra att skrapa.
Skrapa frukten blir jättebra tror jag.(enkelt)
Vet att man kan skrapa banan men tänkte inte på att annan frukt oxå funkar
När kan man börja med frukt och bär?
Rekomenderas det att man väntar visst länge av allergi orsak eller är det bara att köra på?
ingen speciell sort som kan ge magknip ell liknande?
vilken frukt är laxerande? Vanligen tippsas man om plommonpure´men om ngn annan frukt funkar vore det bra att veta.
kiwi är lösande, päron också tror jag men det har jag inte märkt av... gröna bananer är stoppande och brungula är lösande. Själv har jag bara märkt av att kiwi är lösande inte de andra. Kokta blåbär är stoppande...
sen ska man väl vara lite försiktig med jordgubbar och annat rött kanske? jag minns inte, det var så längesen. Men nu måste jag nog friska upp minnet lite för min minsting ska snart få mat han med nu. Nån annan kanske har bättre koll?
Min son hatade katrinplommonpuré och då fungerade päronpuré som lösande alldeles perfekt.