• chubby

Dålig aptit hos 3-månaders (flaskmatas)?

Hej,
    vår 3-månaders tjej äter Nan 1, max 600ml per dag fördelat på 7 mål. Jag får truga för att få i henne så mkt - efter 80ml är hon mätt/vill inte ha mer. Även om jag delar upp det och erbjuder henne mer mat efter en timme vill hon inte ha. Jag tycker hon går upp lite dåligt i vikt och därför undrar jag hur mkt era barn äter? Skulle behöva ha svar på:

1. Hur mkt ersättning äter/(åt runt 3-månader) ditt barn per måltid
    2. Hur många måltider per dag
    3. Hur mkt väger/vägde din 3-månaders

Tusen tack!

• Svar på tråden Dålig aptit hos 3-månaders (flaskmatas)?
  • Carre

Hejsan, hon låter EXAKT som min dotter, hon åt väldigt lite de första 5-6 månader. Jag kunde inte amma henne pga att jag hade dåligt med mjölk, så hon fick flaska nästan från födelse. Varje måltid åt hon 60-80 ml, och sen ville hon inte ha mer, jag gav henne mat var 3e timme även om hon inte var hungrig, det kunde gå 5-6 timmar utan att hon ville äta.
    Men sen när vi började med smakportioner då blev hon intresserad av mat och började äta mycket bra, hon åt med stor aptit och ibland dubbla portioner. Nu är hon snart 2 år och det är absolut inget fel på henne. Hon äter bra, ibland mer, ibland mindre, som vilket barn som helst.
    Jag var jätteorolig och pratade med BM flera ggr, men hon sa alltid att det var inget fel, så länge hon gick upp i vikt,även om det var bara lite, då skulle de inte behöva kolla upp det djupare.
    Tack och lov var det inget fel på henne, men om du är verkligen orolig be de att kolla upp det, ta blodprover mm, så att du får hjälp och svar.
    Lycka till!

• Majsan8

Min äter oxå dåligt just nu, men jag trugar inte, han får äta så mycket elr lite han vill. Dom reglerar det där bäst har jag fått höra på bvc.

Oftast så äter han 90-120 ml*6 ggr och 180-210ml på kvällen (bröstmjölk + NAN1). Han väger 6,5 kg och blir 3 månader om 2 v.

Svar på tråden Dålig aptit hos 3-månaders (flaskmatas)?