• LovaMagdalena

vår kanin tappar hår i stora sjok!

vi har en dvärgvädur som tidigare varot utekanin men som vi haft inne sen januaroi. nu tappar han vinterpäslen, vilket i sig inte är konstigt men det underliga är att han tappar hår i STORA tussar. ser konstigt ut och andra har varnat oss och sagt att vi bör kontakta veterinär. han har liksom kvar "släpet" därbak med vinterpäls medans ryggen numera bara har kortkort hår kvar.

känner någon igen detta och har i såna fall råd / tips?

• Svar på tråden vår kanin tappar hår i stora sjok!
  • Lilla Mysan

Låter som Ringorm..Har hört att många kaniner kan få sånt.Även människor kan bli smttade av det.Säkrast att kontakta en vetrinär,

• Granada

Har den kala fläckar? dâ är det nâgot som inte stämmer, gâ till veterinär. jag har en lânghârig kanin som blir korthârig pâ ryggen när han fäller. Men han är fin i pälsen och har inga kala fläckar, mjäll eller annat "knas". Har däremot en anna kanin so uder tvâ sommrar har behandlats för hud problem orsakade av värme dâ hon tappar massor av hâr, fâr kala fläckar och mjäll.

• LillFlax

På en av mina kaniner kan man också dra bort shåg av päls, man ser stora tussar i bak som sticker ut. Han har dock inga kala fläckar och jag tror inte att det är någon fara med din kanin heller. Men om du är orolig så kontakta veterinär, en undersökning kostar 250:- :)

• Tingelina

Om det blir stora helt kala fläckar efter tussarna så kan det vara mjällkvalster. Min kanin har haft det i omgångar, svårt att bli av med men inget farligt mer än att det kliar. Man måste dock åka in till veterinären och få medicin.

Svar på tråden vår kanin tappar hår i stora sjok!