• Anonym (undrar)

Homeopat eller liknande?

Jag vet inte om man får göra så här i en tråd, men chansar.

Är det nån som vet av nån Homeopat eller liknande i Västernorrland, helst Sundsvallstrakten, som ni kan rekommendera? Nån som ni själva eller nån ni känner fått rätt hjälp av?
    Jag skulle vilja prova nåt alternativt sätt att få hjälp med vissa problem jag har.
    Gärna också vad det kostar, då jag inte har så väldigt bra ekonomi.

Berätta gärna vad ni har för erfarenheter av detta.

• Svar på tråden Homeopat eller liknande?
  • Anonym (undrar)

ingen?

• Anonym (Seriöst)

Visst kan vissa alternativa behandlingsformer fungera, t.ex. akupunktur. Men homeopati har ingen som helst vetenskapling grund. I de fall de verkar fungera är det ren placebe-effekt. Spar dina pengar.

• Anonym (undrar)

akupunktur har jag provat, utan effekt.
    men mycket av den alternativa läkekonsten kommer ju från förr, och från andra länder, som Kina t ex.
    man läser ju om att folk blivit hjälpta.

ingen som vet mer?

• C Elegans

Att viss sk alternativmedicin är gammal betyder inte att den funkar bättre. Åderlåtning och tro på vättar är också gammalt, men det är inte mer sant för det.

Att man kan läsa om folk som upplever sig ha blivit hjälpta beror dels på placeboeffekten och dels på tillfälligheter. Människan har en tendens att försöka se mönster och finna mening i allt hon ser. Om jag har ont i huvudet, och jag hoppar på ett ben en stund och sedan har jag inte ont i huvudet längre, är det lätt att skapa en felaktig kausalitet, dvs jag tror felaktigt att det var hoppandet som orsakade att huvudvärken försvann men i själva verket skulle huvudverken försvunnit i vilket fall som helst.

Homeopati har prövats vetenskapligt, under kontrollerade former, i många studier och visat sig ha noll effekt. Så sök vård som har en effekt istället för att slänga pengar på lurendrejeri!

• Anonym (undrar)

hm, konstigt. jag trodde faktiskt att många skulle skriva här om positiva effekter. men icke.

jag har ju sökt vård, och lagt ut en massa pengar redan. men inte blivit hjälpt. så den gängse sjukvården hjälper ju inte alls heller alltid.
    vården vi får tar ju dessutom ofta bara bort symtomen, i stället för orsaken.
    förresten, akupunktur har väl också setts som lurendrejeri förr, men tillämpas i vården idag.

fler?

• C Elegans

Att vården "tar bort symptomen, inte orsaken" är en välkänd klyscha som jag hört många gånger ifrån folk som tror på okontrollerade metoder. Det beror ju helt på vad du har för sjukdom. Antibiotika tex tar bort bakterien som orsakat din infektion. Radikal kirurgi kan ta bort en cancertumör. Många sjukdomar går dock inte att bota, varken med akademisk medicin eller alternativa metoder.

Akupunktur är fortfarande lurendrejeri på vissa indikationer, men det finns en svag evidens för att det kan hjälpa mot smärta. Det har man visat i kontrollerade studier. Homeopati däremot har inte visats ha någon effekt alls mot någonting.

Som patient blir man besviken och desperat när sjukvården inte kan hjälpa en. Därför blir man extra sårbar för att pröva alla möjliga kvacksalverier. Men om sjukvården inte kan hjälpa dig, vad är då sannolikheten för att utspätt vatten skulle hjälpa dig?

• Anonym (undrar)

ja jag håller nog med dig lite.
    men örter och sånt då? naturens läkemedel.
    och även annat har ju varit 'humbug' förut, som är vedertaget numera.

eller.....ska jag ge upp tanken....nja

• Anonym (hanärbäst)

Det beror ju på om det fungerar eller inte. Vilken sorts medicin de använder och sånt. Om det nu inte skulle fungera varför börjar de förbjuda det ena efter det andra? Varför tar apoteket över massa medel? JOhejsan säger jag!!

En som är jätte duktig är
    Torgny Johnsson han har ett ställe på rådhusgatan 1
    Johnssons Hälsovård ab

Lycka till!

• C Elegans

Naturläkemedel innehåller ju faktiska kemiska substanser, så de kan mycket väl ha olika effekter - frågan är om de har den effekt man önskar? Många studier av naturläkemedel har visat att de inte alls har de effekter som tillverkaren påstår, och ibland kan de istället ha oönskade bieffekter. Problemet med naturläkemedel är att de flesta inte är kontrollerade, så man vet inte vad de har för effekter och biverkningar och man vet inte vad som är ren humbug och vad som faktiskt är en bra medicin.

Innan man beslutar sig för att pröva ett naturläkemedel så tycker jag man skall försöka söka information om preparatet på egen hand, och då menar jag inte hörsägen och anekdoter, utan fakta, från kontrollerade studier. Naturläkemedel bör prövas lika noggrant som vanlig medicin.

Apoteket säljer naturläkemedel som är testade såtillvida att man gjort studier av att de inte är skadliga. Ibland upptäcks att ett naturmedel är skadligt, och då förbjuder man det, precis som man gör när man upptäcker att en vanlig medicin är skadlig.
    Däremot är de inte nödvändigtvis testade så att man vet att de har effekt på den sjukdom/de symptom som tillverkaren påstår.

• Anonym (hanärbäst)

Men då borde du veta att för att få kalla något naturläkemedel så är det testat. Heter det däremot kosttillskott så kan det vara vad som helst! Så alla naturläkemedel är testade annars får de inte säljas som det.

Svar på tråden Homeopat eller liknande?