• Mimmi40

*Hej! Har börjat få bruna flytningar 2-4

Hej!
    Har börjat få bruna flytningar 2-4 dagar innan mens de sista 3 månaderna.
    Vilket jag inte haft tidigare.

Kan det vara åldersrelaterat ( blir 42 i sommar) dvs. närmar sej klimakteriet eller fått hormonell obalans? Mensen kommer fortfarande med 27-29 dagars mellanrum och får utslag på ÄL-stickorna.

Någon med erfarenhet av detta fenomen?

Mimmi

• Svar på tråden *Hej! Har börjat få bruna flytningar 2-4
  • Bohuslän

Japp, samma sak händer mig nästan varje månad sedan ett år tillbaka. Har fina hormonvärden och ägglossar som jag ska men jag är 37 år så det kanske hänger i hop.

• Southern Belle

Jag ar "bara" 31 och har det senaste aret fatt bruna flytningar innan mensen satter igang pa riktigt. Har aldrig haft det forut och tanken har slagit mej att det kanske har med aldern att gora men samtidigt sa hoppas jag ju att jag inte borjar narma mej klimakteriet an - vill garna hinna med minst ett och garna tva barn till! Fast jag laste nanstans att det inte ar helt ovanligt att man kan borja marka av det redan i yngre 30-arsaldern...

Sa nu vill vi hora fran manga unga flickor har inne att de ocksa har samma fenomen! *s*

• amathea

Jag är 22 och har ofta samma sak...

• StinaLisa

Nånstans har jag hört att det är vanligare med förblödningar om man har endometrios.

• Alice i underlandet

Här har du en till...
    Blir 36 i år och jag har det med innan mensen kommer igång riktigt.
    Jag håller med Southern Belle, hoppas alltså inte att det har att göra med klimakteriet. Jag tror nog att det är "rätt" så vanligt, har faktiskt hört en del som har likadant / Kram Alice

• mammutten81

Jag är 23 och har haft så sedan jag fick mens vid 12 års ålder, är helt normalt.

• Dalwhinnie

Jag hade det också ett bra tag, tills jag gjorde laporaskopi (titthålsop.) för ett drygt år sedan, då försvann de, har inte haft en droppe brunt innan mens sedan dess. Visst är det lite konstigt?? Känns ju som det hade något med op. att göra att de försvann.
    Jag var mellan 30-31 då, så nog har det inte med åldern att göra iaf.!

• Isis

Har också så och har haft det i flera år. Blir 29 år i år. Tror inte alls att det är åldersrelaterat. Har fått förklaringen att det kan bero på lite låg progesteronnivå, men det kan även ha andra orsaker... Så jag vet alltså inte vad det beror på...

• Kanellen

Har också det (32 år, haft i 5 år) men det försvann under mina 5 pergotimekurer. Och pergotime påverkar, vad jag har hört, progesteronhalten också.

• Meli

Jag fick det när jag började med Pergo. En dag innan. Är 28

• Aothaang

Jag har också lagt märke till att jag fått samma sak under senaste hösten, och var orolig för samma sak. Vet inte hur mycket det var innan, men ett par gånger hände det under hösten att det var 4-5 dagar, mot 1-2 de andra gångerna, vilket fick mig att reagera. Läkaren verkar inte tro/veta/ha hört att det skulle vara något konstigt. Vid blodprov hade jag dock för höga prolaktinvärden (mjölkproducerande hormon), och efter att jag börjat äta medel mot det har de bruna dagarna i princip försvunnit. Vet dock inte om det beror på det eller om det bara råkar ha sammanfallit, för det har bara gått ett par månader än.

• Aothaang

Glömde skriva att jag är 35, på gång mot 36.

• Southern Belle

Isis! Jag har just fatt bekraftat att jag har lite for lag progesteronniva... Det kan ju vara forklaringen till mina bruna flytningar - och till varfor jag inte lyckas bli gravid...! Ska fa medicin mot det (amerikansk motsvarighet till Pergo) sa nu haller jag tummarna att jag snart slipper bade flytningar och mens ett bra tag framover!

Svar på tråden *Hej! Har börjat få bruna flytningar 2-4