• madeleine031

Är han väldigt sen i sin språkutveckling?

Min son är 2,5 år. Han kan säga mamma och pappa klart och tydligt. Inget mer. Han har sina egna ord som vi förstår men ingen annan för det låter inte ens i närheten av det. Han har ljud och gester för andra ord.

Jag börjar bli riktigt orolig. Känns som om han KAN men inte vill. Jag ska prata med BVC nästa gång om min oro men tänkte fråga här också? Hur sena var era med pratet??

Jag vet också att de lagra ord och rätt som det är pratar de. Men min son har inte utvecklat pratet något drastiskt sedan 18-månaderskontrollen.

• Svar på tråden Är han väldigt sen i sin språkutveckling?
  • Pochahontas

Nja... Lite sen är han. Men det behöver inte betyda att du behöver vara orolig. Fast jag hade nog bett att få träffa en talpedagog. Dom kan ge dej tips på jättebra övningar som är språkutvecklande. Och så kan dom ju lugna dej med att allt kommer, förhoppningsvis...

Min son var också ganska sen, men fick träffa en talpedagog. Hon sa då - han var fyra år - att det som han saknade var på gång, och jag behövde inte oroa mej. Hon hade rätt...

Fast jag tycker att du borde träffa en, bara för säkerhetsskull. Är ju aldrig fel.

Ska tillägga att jag är pedagog i förskolan, och träffar på en hel del barn med språkförseningar. Ofta kommer det av sej själv, ibland behövs lite hjälp, och ganska sällan är det något som inte står rätt till.

Don't be so busy making a living that you forget what you are living for...
  • madeleine031

Tack för ditt svar, Pochahontas!

Det är just det jag menar. Jag vill gärna har lite hjälp på traven så han kommer igång riktigt. Ända sedan han var liten har vi haft böcker, pekat och läst för honom. Han förstår allt vi säger. Han vet vad allt är och heter, det är bara det att han inte säger det själv.
    Vet du hur jag kan få kontakt med en talpedagog? Ska jag gå via BVC?

• Pochahontas

Går han på en förskola, så kan du prata med dom där. Annars gå via bvc. Be att få kontakt med en talpedagog eller logoped.

• madeleine031

Ja han går på förskola och jag pratade med en där. Hon tyckte inte att han var så sen utan att de lagra orden sen kommer allting på samma gång.

• Muppmamma

Min son är oxå lite sen med talet. Visade honom några tecken, på www.teckna.se finns de att skriva ut. Han lärde sig de på en gång och sen har det kommit fler "vanliga" ord oxå. Testa det!

• Pochahontas

Var det en förskollärare du pratade med? Hon vet säkert vad hon pratar om. Fast hon (och jag) är ju inga experter på just språkutveckling, även om vi kan en del.
    Jag tycker du ska be BVC att få träffa logoped/talpedagog. Framför allt för att du själv ska slippa oroa dej. Det gjorde jag.

• Miss USA
    www.blom.nu

Sonen pratade heller inte så mycket innan nyår i år, men sen lossnade det rejält och nu pratar han bra. Han fyller tre år i augusti.
    Stolt mamma till två huliganer
  • Cordeliae

Du har ju redan fått bra svar, men...

En kompis son talar först nu så jag förstår vad han säger. Han fyllde fyra i slutet av maj. Han har varit på extra koll på bvc (kanske att det var en logoped med det vet jag inte) men de sa bara att han var sen och att det är det många (särskilt killar) som är.

Min son blir två i augusti och han säger bara mamma rent. Resten är sånt som man bara förstår om man hört det många gånger eller om man gissar rätt...

Men som sagt - du hade redan fått bra svar...

• Miss USA

Blev fel länk, hittar tyvärr inte den riktiga

• Novus

Min dotter är väldigt tidig i språkutvecklingen och vi pratade om det på bvc. Hon visade en affisch som de hade om vad barn "bör" göra och kunna vid vissa åldrar. Och om de inte gör det så kollar de upp det bara. Tror det stod att barnen vid 2 år ska säga 3-ordsmeningar.
    Men det är ju inget jätteovanligt. Min bror var sen med både språk, krypning och att börja gå (17 månader var han när han började gå).
    Är du ändå orolig, kan du inte ringa din bvc-sköterska? Hon kan nog svara snabbt på din fråga

• Miss USA

kan tillägga att jag diskuterade det med min BVC sköterska då jag med var orolig, men hon tyckte inte det var nåt fara. En del barn börjar prata sent, men då kan dom börja att prata i meningar. Nästan som dom samlar ihop ord innan dom vill börja prata.

Så lugn det kommer, men försök inte svara åt honom. Låt han svara vad han vill, vad han vill tex. Låtsas som ni inte forstår hans riktiga ord för att på det sättet uppmuntra honom att prata med riktiga ord.

• Julia85

Har inte läst mer än ts.

Våran dotter var sen i pratat och sa inte så många ord vid 2 år. Vi pratade med en kompis till min mamma. Hon sa att många föräldrar pratar åt barnen!
    Som du skriver ts så har ditt barn många ljud och gester för andra ord. När han gör dessa så vet ni vad han vill, då behöver han inte prata!

Våran dotter satte handen för munnen när hon ville ha nappen. Då sa vi vill du ha nappen? Och hon nickade. På så sätt behövde hon inte prata för vi förstod varandra ändå!
    Detta slutade vi med när vi pratat med mammas kompis. Och efter ca 2-3 veckor kunde dottern 10 nya ord

Så låt ditt barn prata med ord inte med gester eller ljud! Det är frustrerande i början, men försök det ger ord..

Lia 040726 & Melwin 070507
  • madeleine031

Tack för alla svar. Vad jag har förstått (och även känner själv) så ska man inte försöka tillrättavisa honom eller säga att så heter det inte etc. Man ska absolut inte låtsas att man inte förstår honom.
    Jag ringde till en BVC-sköterska nu på morgonen efter jag skrivit här. Hon sa också att man inte ska tillrättavisa honom utan mer kanske upprepa orden som han gestikulerar. Jag ska ordna med remiss till en talpedagog hos vår ordinare BVC-sköterska för att få lite hjälp på traven.

• grusch

När min nu vuxna dotter var liten pratade hon mycket men näst intill obegripligt. Hon bytte bokstäver och det blev hur tokigt som helst!
    Men- efter ett besök hos öronläkaren visade sig att hon hade polyp i näsan... som "stängde till" öronen och alltså hörde hon lite dåligt.
    Efter operationen var det som en ny tös! Hon pladdrade och pladdrade och allt hon sa var rätt och riktigt!
    Hon pladdrar ännu, kan jag säga....

• Mamsie

Tack för tipsen om www.blom.just.nu/ och www.teckna.se/ !

Min stora son
    hade ETT enda ord länge: "Babba" Vilket betydde såväl mamma som pappa och farmor. Nästa ord var "Iia" dvs "Kia" som är namnet på lillasyster.
    Resten var ljud och rörelser och vi i familjen förstod honom ganska bra faktiskt!

När han fyllde två år flyttade vi till Finland och plötsligt började han använda "riktiga" ord. På finska *s*. Vid ca 3 års ålder gjorde han sig förstådd mer så att även andra förstod honom.

I skolan och gymnasiet hade han inga som helst problem, tvärtom så fick han bra betyg utan att läsa några läxor. Han är mycket välartikulerad och verbal, inga stavfel och grammatiken sitter i ryggmärgen.

Lillsyrrans talutveckling var helt normal och tillfredställande. Men i skolan däremot var det en evig kamp med bokstäverna och betygen. Än idag vid 18 års ålder stavar hon som en kratta men har ett tillfredställande ordförråd och ordförståelse.

Så olika kan det vara!

Samlingstråd för Göteborg m omnejd www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19108105.html
  • R Mutt

Om ni fått bekräftat att barnet hör bra osv behöver du inte oroa dig (det kan vara en orsak annars).

Ungar är ju olika... min förstfödde talade jättebra jättetidigt men kunde vid 2,5 varken klättra upp på en stol eller cykla trehjuling.

Nu har det motoriska kommit ikapp men intressant hur olika det kan vara.

• gulemamman

Min äldsta son var jättetidig med sitt tal men minstingen som fyller 2år i september pratar knappt nånting! Han säger ma-ma, pa-pa, nä, och bu .......allt annat säger han "ehhhh" åt!
    Våran bvc-tant säger att han visserligen är sen i talet men att det är helt ok eftersom han förstår allting man säger (vilket är det viktiga) och han kommunicerar med oss på sitt eget vis
    Om inte hans tal har utvecklats mer om ett halvår drygt så ska han dock få komma till en logoped för att få hjälp att komma vidare i sitt tal.

• Barret

Jag har också en son på 2 år och 4 månader. Han har inte heller kommit i gång med talet. Mamma och pappa är de orden han kan uttala ordentligt. Sen har han ett enormt kroppsspråk och han babblar till tusen "på sitt sätt", men vi förstår honom jättebra trots allt. Det är som om orden finns där men inte riktigt kan komma fram.
    Jag har pratat med BVC men hon säger att barn är olika. Vissa börjar prata tidigt och andra är sena. Så vi avvaktar och ser... jag tror man gör en språk och talutveckling vid 3 år.

Svar på tråden Är han väldigt sen i sin språkutveckling?